– Våre ambisjoner er å bli størst innenfor det vi driver med, og få utfylt vårt potensiale.
Det sier Carl Lehne. Han er en av de to som utgjør houseduoen CLMD. Fredag øver de to foran helgens Spellemann-show i Stavanger. Vel er det gøy å få vist seg fram for det norske folk, men det er slett ikke nok for guttene fra Snarøya.
– Det var litt derfor vi valgte å flytte til USA i fjor. Der er markedet, og satsingsområdet. Vi vet at kan vi bli størst der, så er vi størst i verden.
Det mener Martin Bjercke, som utgjør resten av CLMD.
Norsk musikk sliter internasjonalt
Bransjen, som er samlet til fest i Stavanger, må innse at norsk musikk sliter internasjonalt. Forskere sa i dag at musikkeksporten kan dobles.
Les også:
– Hvis bransjen nå tar tallene, jobber med hvordan de kan utvikle, produktplassere og markedsføre seg, så tror vi at det vil være fullt mulig, mener Christin Krohn, som er seniorkonsulent i Rambøll.
Forbildet i den kommersielle popmusikken er Sverige, men skal Norge opp på deres nivå, må bransjen lære av annen norsk eksportindustri, mener de som jobber for saken.
– Vi trenger den samme strukturen og de samme mekanismene som tradisjonell industri jobber med. Det er det vi må angripe, sier Kathrine Synnes Finnskog, daglig leder i Music Norway.
– Så musikken er bra nok. Det er ikke den som må bli bedre?
– Musikken vår er fantastisk, svarer hun.
I Norge strømmes mer svensk musikk enn norsk musikk
Det blir for enkelt mener andre, også musikken vi tilbyr må bli mer kommersiell skal vi konkurrere, både ute og hjemme.
– En liten kuriositet; i Norge strømmes det mer svensk musikk enn norsk musikk, sier artistansvarlig i Universal, Rune Grønn.
– Hva sier det?
– Det sier jo at jeg ikke gjør jobben min, sier han.
Guttene i CLMD går for gull og har funnet sin oppskrift til suksess.
Les også:
– Du må bare stå på og jobbe hardt. Det eneste som bestemmer om du får det til eller ikke, er deg selv. Det er jo det eneste det avhenger av, mener Carl Lehne.