Med 130 millioner besøkende hver måned har buzzfeed.com etablert seg i toppsjiktet av nettsteder med mest trafikk på verdensbasis.
Noe av varemerket har vært stor produksjon av underholdende små saker og quizer, av type «14 bilder som beviser at dyr er bedre enn mennesker», eller «hvilken katastrofal engelsk straffemiss er du?».
Denne typen saker har appellert spesielt til unge voksne, som villig vekk sprer slike saker i sosiale medier.
Dette er også hovedforklaringen på Buzzfeeds enorme trafikkvekst: 75 prosent av trafikken dras fra sosiale medier, og 60 prosent av brukerne er under 34 år gamle.
Satser på «ordentlige» nyheter
En av Buzzfeeds redaktører Doree Shafrir er nå i Norge, og på NONAs konferanse for norske nettjournalister, Netthoder, forklarer hun hvordan de har tjent på at folks internettvaner har endret seg.
– Før var det nyhetsportaler på søkemotorer som var startstedet. Men for unge i dag er sosiale medier som Facebook, Twitter og chat det viktigste stedet for å finne saker de vil lese. Vi drar mye trafikk fra folk som leser og deler saker mens de kjeder seg på jobb eller er i kø på vei til og fra jobb og skole. At en sak har potensial til å bli delt av mange er helt essensielt. Distribusjon av saken er like viktig som selve ideen, sier Shafrir.
Buzzfeed vil nå forsøke å vokse ytterligere, og nå får løpende Basset-hunder selskap av «ordentlige» nyheter.
De har ansatt prisbelønnede journalister som skal grave fram harde nyheter med substans, og har anskaffet seg flere utenrikskorrespondenter, som blant annet har dekket konfliktene i Syria og Ukraina.
Den Pulitzerpris-vinnende journalisten Mark Schoofs er en av «storfiskene» Buzzfeed har ansatt, og han sier til nettstedet Kampanje at han tror de vi vil være ett av de store medieselskapene i verden om fem år.
Vil også bli store på video
Samtidig skal Buzzfeed utfordre de tradisjonelle TV-stasjonene ved å satse tungt på videoinnhold. De har ansatt et stort videoteam og skal forsøke å bli store på levende nyhetsrapportering med video.
– Vi dypper tåa vår i dette. Det er ikke billig, men det er noe vi føler sterkt for å gjøre. Utfordringen som ligger i dette – og hvordan vi kan gjøre dette bedre enn de andre – trigger oss. Samtidig vil dette gi oss respekt innen journalistikken og en økt oppfatning av at vårt nettsted har kvalitet, sier Shafrir.
Til Teknisk Ukeblad forteller Buzzfeeds Scott Lamb at de ikke er redde for at folk ikke vil ta de seriøse nyhetene deres på alvor.
– Leserne våre er vant til å få nyhetene servert i en «mashed up» Facebook-feed der Syria-saker ligger side om side med Miley Cyrus’ siste skandaler. På samme måte som leserne klarer å sortere disse inntrykkene, takler de en front hos Buzzfeed som har variert innhold.
Siden spredningen av saker via Facebook er ekstremt viktig for Buzzfeed, tør Shafrir nesten ikke tenke på hva som ville skje hvis Facebook en dag skulle finne ut at de ville utestenge dem.
– Det ville ha vært skremmende. Men vi forsøker å spre oss ut til mange ulike nettsteder så vi ikke bare har en fot å stå på, sier hun.
LES OGSÅ: