McDonald's kastet seg på den virale markedsføringstrenden forrige uke med et meget vaklende resultat.
Selskapet tvitret to beskjeder på Twitter med hashtagene #meetthefarmers og #McDStories, for å fremheve «de hardtarbeidende menneskene» som leverer råvarer til burgergiantens mange restauranter.
Målet var å oppmuntre Twitter-folket til å dele sine favoritt McDonald's-øyeblikk, men #McDstories ble fort til #McFail.
Flertallet av tvitringene handlet nemlig om ekle matopplevelser og skrekkhistorier om selskapets matvareproduksjon.
(Artikkelen fortsetter etter bildet)
Hashtag-kapring
Fastfood-restauranten fikk både seriøse og useriøse anklager slengt etter seg av Twitter-brukerne som tok over hashtagen #McDstories.
Flere av brukerne skriver at de har blitt matforgiftet etter å ha spist på McDonald's. Andre forteller skrekkhistorier om funn av hår og fingernegler i maten.
- Les:
- Les:
(Artikkelen fortsetter etter bildet)
Trakk tilbake kampanjen
Det tok ikke McDonald's lang tid for å innse at Twitter-tabben var et faktum.
– Vi skjønte i løpet av den første timen at dette ikke ville gå som planlagt, sier selskapets direktør for sosiale medier, Rick Wion til PaidContent.org.
– Kampanjen tok en så negativ vending at vi måtte ta grep, sier Wion.
Selv om det er umulig å stenge ned en hashtag, valgte selskapet å trekke tilbake promoteringen av #McDStories og dermed fjerne hashtagen fra Twitters sponsede «Top Tweets».
Ifølge McDonald's-direktøren var kampanjen og ordlyden i tvitringene nøye planlagt.
– Men man kan ikke unngå at fans og kritikere slenger inn egne kommentarer, sier Wion.
- Les:
Del dine McDonald's øyeblikk med NRK.no