McDonald's kastet seg på den virale markedsføringstrenden forrige uke med et meget vaklende resultat.
Selskapet tvitret to beskjeder på Twitter med hashtagene #meetthefarmers og #McDStories, for å fremheve «de hardtarbeidende menneskene» som leverer råvarer til burgergiantens mange restauranter.
Målet var å oppmuntre Twitter-folket til å dele sine favoritt McDonald's-øyeblikk, men #McDstories ble fort til #McFail.
Flertallet av tvitringene handlet nemlig om ekle matopplevelser og skrekkhistorier om selskapets matvareproduksjon.
(Artikkelen fortsetter etter bildet)
Twitterbruker Liam del Aguila hevder han ble kvalm og fikk hodepine av maten.
Foto: Skjermdump twitterHashtag-kapring
Fastfood-restauranten fikk både seriøse og useriøse anklager slengt etter seg av Twitter-brukerne som tok over hashtagen #McDstories.
Flere av brukerne skriver at de har blitt matforgiftet etter å ha spist på McDonald's. Andre forteller skrekkhistorier om funn av hår og fingernegler i maten.
- Les:
- Les:
(Artikkelen fortsetter etter bildet)
Twitterbruker rolfarnold anklager selskapet for dyremishandling.
Foto: Skjermdump fra TwitterTrakk tilbake kampanjen
Det tok ikke McDonald's lang tid for å innse at Twitter-tabben var et faktum.
– Vi skjønte i løpet av den første timen at dette ikke ville gå som planlagt, sier selskapets direktør for sosiale medier, Rick Wion til PaidContent.org.
– Kampanjen tok en så negativ vending at vi måtte ta grep, sier Wion.
Selv om det er umulig å stenge ned en hashtag, valgte selskapet å trekke tilbake promoteringen av #McDStories og dermed fjerne hashtagen fra Twitters sponsede «Top Tweets».
Ifølge McDonald's-direktøren var kampanjen og ordlyden i tvitringene nøye planlagt.
– Men man kan ikke unngå at fans og kritikere slenger inn egne kommentarer, sier Wion.
- Les:
Del dine McDonald's øyeblikk med NRK.no