Annenhver matbit du spiser, kommer fra Norgesgruppen. Landets største dagligvarekjede eier Meny, Kiwi, Ultra, Spar, Joker og Mix-kioskene.
Professor Arne Nygaard på Handelshøyskolen BI vil gjøre slutt på Norgesgruppens dominans.
– Splitt opp Norgesgruppen i flere konkurrerende selskaper. Det vil øke konkurransen, gi billigere mat og mer utvalg i butikkhyllene, hevder han.
- Les også:
- Les også:
Dyrest mat
Norge har dyrest mat, færrest varer og minst konkurranse om matkundene i Europa, konkluderer det såkalte matmaktutvalget.
- Les også:
Bare fire kjeder kontrollerer nesten 100 prosent av markedet. Det er ICA Norge, Coop Norge, Reitangruppen og aller størst: Norgesgruppen.
I utvalget som har gransket matmakten på oppdrag fra regjeringen, har det vært intern splid. Et mindretall mener fire matbaroner har blitt for mektige og foreslår å innføre nye regler som begrenser hvor mange butikker de får lov til å eie.
Forbrukerrådet fikk ikke flertallet i matmaktutvalget med seg på dette.
- Les også:
- Les også:
– For stor matmakt
– Det er helt klart at Norgesgruppen har en dominerende posisjon i Norge. De bør ikke vokse og bli større, mener direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland.
Derfor ber hun jordbruks- og landbruksminister Lars Peder Brekk (Sp) å tvinge de fire matbaronene til mer konkurranse.
– Dette er en viktig sak for forbrukerne, sier Randi Flesland.
Norgesgruppen eier blant annet Meny, Kiwi, Spar, Ultra og Joker. Selskapet er helt uenig i at forslaget om å selge ut noen av disse butikkene vil være til forbrukernes beste.
– Det vil få dramatiske konsekvenser. Splittes vi opp vil det føre til høyere matpriser og svekket konkurranse, sier konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.
– Så Norgesgruppens makt er til fordel for kundene?
– Ja, absolutt.
LES OGSÅ:
– En god maktbalanse
De fire matvarekjedene mener konkurransen om kundene er god og sunn.
– Det er en god maktbalanse i bransjen, mener Roskifte.
Men BI-professoren mener dette er feil.
– Dagligvarebransjen er en av bransjene med aller minst konkurranse. I et slikt marked blir servicen dårlig og prisene høye. Det viser all tilgjengelig forskning, sier Arne Nygaard.
- Les også: