Hopp til innhold

- Matvarekjedene lurer deg

Reaksjonene er sterke etter avsløringen av matvarekjedenes fortjeneste på grønnsaker. - Norske kunder blir lurt, mener Forbrukerrådet.

Handlevogn

Forbrukerne flås av høy avanse på norske grønnsaker, mener Forbrukerrådet.

Foto: Colourbox

Nordmenn er på bunnen når det gjelder forbruket av grønnsaker i Europa.

- Og vi betaler 50 prosent mer for mat enn den gjennomsnittlige europeer, sier politisk rådgiver Serine Jacobsen i Forbrukerrådet.

Likevel er hun overrasket over hvor mye grønnsakprisene øker fra varene forlater bonden og til de havner i butikkhyllene. FBI avslørte i går at kjedenes avanse ofte er skyhøy.

- Kundene lures til å tro at grønnsaker er billige i butikkene. Det er opprørende å se at kjedene opererer med avanser på flere hundre prosent, mens bønder og forbrukere flås, sier Jacobsen.

Fra bonde til butikk

FBI fortalte i går om en pristest av norske grønnsaker som fagbladet Gartneryrket gjennomførte i sommer. Undersøkelsen omfatter både den prisen bøndene tar, og den prisen du må betale i kjedebutikkene.

Det mest ekstreme tilfellet av prisforskjell var klasetomater som bonden tok kr. 16,08 for per kilo i midten av august. Hos Coop OBS var prislappen på de samme tomatene kr. 87,80 for kiloen.

Til tross for salgskampanjer og momskutt er ofte butikkprisen mange ganger høyere enn den prisen produsentene får.

- Forbrukerrådet er skuffet over kjedenes manglende vilje til å innføre et fornuftig prisnivå på sunne varer som frukt og grønt. Det er et tankekors at epler og sjokolade kan koste det samme i Norge, sier Serine Jacobsen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Norske tomatbønder

Norske tomatbønder får bare en liten del av det du betaler i butikken.

Foto: Rune A. Hansen / NRK

- Handler om profitt

Jacobsen reagerer også på at kjedenes grønnsakpriser beveger seg ganske varierende.

- Når produsentprisen øker, går prisen raskt opp også i butikkene. Men når bøndene senker sine priser, blir ikke prislappene i butikk endret tilsvarende raskt. Det er ikke bra.

- Kjedenes kampanjer og momsrabatter markedsfører butikkene som samfunnsansvarlige og grønne. Disse tallene avslører at det nok en gang handler om profitt, sier Jacobsen.

Hun mener det er et faktum at Norge har de høyeste matvareprisene og det dårligste utvalget i Norden.

- Det ble fastslått i en utredning fra Nordisk Ministerråd i 2005. Situasjonen har ikke endret seg siden dengang, sier hun.

Avviser kritikken

Per Roskifte

Direktør Per Roskifte.

Foto: Norgesgruppen

- Det stemmer ikke at kjedene flår forbrukerne og lurer dem til å tro at grønnsaker er billigere enn de faktisk er, sier direktøren for samfunnskontakt i Norgesgruppen, Per Roskifte.

- Fortjenesten på frukt og grønt er lav, og det er klart dokumentert at Kiwis momskutt som ble innført i 2007 har trukket prisene nedover hos alle de store kjedene, sier han.

Roskifte avviser også at grønnsaker er dyrere i Norge enn i nabolandene.

- Frukt og grønt er en av varegruppene som ikke påvirkes av grensehandelen. De norske prisene er fullt ut konkurransedyktige. Det er i det hele tatt sterk konkurranse på det norske grønnsakmarkedet, blant annet fordi dette er varer som trekker kunder til butikkene og bidrar til den generelle omsetningen.

Mange prisendringer

Til påstanden om at butikkprisene øker raskere enn de blir senket, viser Roskifte til politiske vedtak om at grønnsaksprisene skal noteres hver uke.

- Med 20 - 30 prisendringer i uka vil prisene variere relativt mye. Det tar alltid noen dager før nye priser slår ut på prislappen, men hastigheten på prisøkning og prisreduksjon er den samme.

- Kundene ville raskt oppdaget det hvis vi manipulerte med prisene slik Forbrukerrådet antyder, sier Roskifte.

Han viser til at den gjennomsnittlige butikkprisen på grønnsaker gikk ned med 0,5 prosent de første åtte månedene i år sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Samtidig økte prisene fra produsent med rundt fire prosent, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

- Derfor fortjener Kiwi og andre kjeder ros for gode resultater når det gjelder økt salg av norske produkter, mener Roskifte.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)