Hopp til innhold

Mye bedre matvareutvalg i Sverige

I Sverige er dagligvareutvalget dobbelt så stort som i Norge. – Norske forbrukere vil ha alt, men velger det billigste, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud.

Prix-butikk

Illustrasjonsfoto: I gjennomsnitt kan norske kunder velge mellom 1108 varer i norske butikker. Svenskene har et langt større utvalg.

Foto: Erlend Aas, Aas, Erlend / Scanpix

Per-Erik Burud

Kiwi-sjef Per-Erik Burud sier det er lettere å holde prisene nede og utvalget oppe i Sverige enn i Norge.

Foto: Kiwi

I dag la matkjedeutvalget frem rapporten «Mat, Makt og avmakt – om styrkeforholdene i verdikjeden for mat».

Utvalget konkluderer med at norske forbrukere har omtrent halvparten så mange varer å velge mellom som svenskene.

I gjennomsnitt finnes 1108 artikler med mat og drikke i norske butikker.

Matkjedeutvalget konkluderer med at vareutvalget er svært viktig for tilgjengeligheten av matvarer.

Utvalget mener dette skyldes innslaget av alternative distribusjonskanaler for mat i det norske markedet, slik som spesialbutikker (bakere, slaktere, fiskebutikker), markeder og direkte distribusjon, er svært lite.

– Riktignok vokser utvalget i Norge noe raskere, men det vil fortsatt ta lang tid å ta igjen forspranget, forklarer utvalgets leder Einar Steensnæs.

Matvareutvalget i Norge og Sverige
Foto: Matkjedeutvalget

– Mer sentralisert i Sverige

Kiwi-sjef Per-Erik Burud mener problemstillingen er mer sammensatt en det matkjedeutvalget beskriver. Han peker på at svenskene bor mer sentralisert enn i Norge.

– Dermed er det lettere å holde kostandsnivåene nede og opprettholde et godt utvalg i Sverige, sier han.

– Har et moralsk ansvar

Kristina Alnes

Markedssjef i Økologisk Norge Kristina Alnes mener kjedene har et moralsk ansvar overfor kundene sine. Hun savner et større utvalg av lokal mat.

Foto: Oikos

Kiwi er en del av Norgesgruppen og profilerer seg som en lavpriskjede i Norge. Kjeden har som mål å være blant de billigste kjedene i Norge.

Burud mener norske forbrukere er svært opptatt av pris når de handler.

– Hvis man får valget mellom en Porsche og en Lada, så velger man Porsche. Men når man kommer til kassa, så velger man Lada likevel, sier Burud.

Kristina Alsnes i Økologisk Norge (Oikos) er helt uenig i at norske forbrukere utelukkende er opptatt av pris. Hun sier at norske forbrukere ønsker et større utvalg av økologisk og lokal mat i butikkene.

Alsnes sier det er maktstrukturene i matvarebransjen som hindrer at kundene får det utvalget kundene vil ha. Hun mener matvarekjedene har et moralsk ansvar overfor kundene.

– Kjedene tenker for mye på profitt, sier Alnes.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Dyrest i Europa

I rapporten som ble lagt frem i dag kommer det frem at ingen land i Europa har dyrere mat enn Norge.

Rapporten slår fast at Norge har et betydelig høyere prisnivå på de fleste matvarer enn andre europeiske land målt i faktiske priser. Den tar med andre ord ikke hensyn til inntektsnivået.

Og det er nettopp maktstrukturene i dagligvarekjedene som blir kritisert i rapporten. Kjedens sterke posisjon er ifølge rapporten en av årsaken til de høye prisene.

Alnes mener mindre leverandører av økologisk mat har store problemer med å nå inn til dagligvarene. Hun tviler på at det er manglende forbrukerinteresse som årsaken.

Matkjedeutvalgets leder sier kjedenes kontroll har ført til dårlig samarbeid, tynnslitte tillitsforhold og betydelig frykt hos leverandørene for helt eller delvis på bli utelukket fra de viktigste dagligvaremarkedene.

– Utvalget har funnet det formålstjenlig å foreslå en lov om god handelsskikk, som blant annet skal ha til hensikt å fordele makt og risiko jevnere i matkjeden, unngå betaling for hylleplasser og plagiat av produkter, sa Steensnæs da rapoorten ble lagt frem for norkse politikere i dag.

AKTUELT NÅ