4 av 10 mener maten er for dyr

Mange klager over dyr mat, samtidig som de tilsynelatende bryr seg lite om hva maten koster. Det viser en undersøkelse Nielsen Norge har gjort for HSH.

Matvarer

En ny undersøkelse viser at nordmenn flest er fornøyd med norsk dagligvarehandel. Men mange er misfornøyd med høye priser.

Foto: Martin Kierstein

De fleste nordmenn kjenner ikke prisen på varer de kjøper regelmessig, viser en undersøkelse som Nielsen Norge har gjort for Hovedorganisasjonen for handel og tjenester (HSH).

Likevel mener 38 prosent at matprisene her i landet er for høye i forhold til det som er akseptabelt. Nesten like mange sier at det er vanskelig å sammenligne priser i butikkene.

Thomas Angell, direktør i HSH

Thomas Angell, direktør i HSH

Foto: NRK

I europeisk sammenheng er Norge ett av landene med aller lavest prisbevissthet, sammen med Sverige og Sveits.

Ingen andre land har en så høy andel av dagligvarekundene som ikke følger med på eller bryr seg om prisene, og så få som kan alle eller mesteparten av prisene på varer de kjøper ofte.

LES OGSÅ: – Matprisen er på farleg høgt nivå

LES OGSÅ: Høye matvarepriser bekymrer

- Norge er et annerledesland også når det gjelder oppmerksomhet og kunnskap om priser, og det er litt overraskende, sier direktør Thomas Angell i HSH.

Han mener at noe av årsaken til at så mange tilsynelatende fremstår som lite prisbevisste, er at handelen i økende grad skjer i lavpriskjedenes butikker.

- Det kan være at publikum har et inntrykk av at det er billig i lavprisbutikkene, og da holder det uten at de kjenner prisene i detalj, sier Angell.

Ingen bruker mer penger på mat

Undersøkelser fra Nielsen viser at Norge ligger på en soleklar Europatopp når det gjelder hvor mye penger som brukes på mat og produkter til personlig pleie, med Sverige og Finland på de neste plassene.

LES OGSÅ: Forskjell på pris i hylle og i kasse

Gjennomsnittlig bruker hver nordmann 580 Euro, tilsvarende mer enn 4500 kroner hver måned, på matvarer og personlig pleie. Det er 77 prosent mer enn gjennomsnittforbruket blant innbyggerne i europeiske land.

Likevel er det i Norge innbyggerne bruker aller minst av matpengene på ferskvarer, med en tredel. I motsatt ende av skalaen ligger Belgia og Spania, der innbyggerne bruker anslagsvis halvparten av matbudsjettet til ferskvarer.

Mer enn 50 prosent av norske dagligvareinnkjøp gjøres nå i en butikk som tilhører en lavpriskjede. Lavpriskjedenes andel av det totale dagligvaremarkedet har vært økende i flere år.

I 1958 brukte nordmenn ifølge SSB 40 prosent av sine totale utgifter på mat . På grunn av velstandsutviklingen er denne andelen i dag nede i 10-11 prosent . Til sammenligning utgjør svenskenes utgifter til mat 13 prosent av de totale utgiftene, ifølge Nielsen.

Video 4 av 10 mener maten er for dyr

Mange nordmenn mener maten er for dyr. Klikk på bildet for å se video.

Vil ikke betale for å parkere

Det som skaper aller mest misnøye når folk skal handle i dagligvarebutikken, er å måtte betale for å parkere bilen.

Færre enn 1 av 10 synes det er greit å betale for parkering.

I undersøkelsen advares dagligvarekjedene mot å ta betalt for parkeringen, fordi kundene vil handle matvarene sine i butikker som ikke tar betalt.

Mest fornøyd er dagligvarekjøperne med åpningstidene, tilgjengeligheten til butikkene samt beliggenheten.

1016 personer deltok i undersøkelsen som ble gjennomført høsten 2010. Resultatene viser at det er et middels til høyt nivå av tilfredshet med norsk dagligvarehandel.