GODT MARKED: Utenlandske kjeder sikter seg inn på kjøpesterke Norge.
Den tyske kjeden Lidl kommer bare til å få en begrenset markedsandel, men vil likevel få dramatisk innflytelse i Skandinavia gjennom å påvirke konkurrentene, spår det britiske instituttet, ifølge Handelsbladet FK.
Kjedene i Skandinavia har blitt stadig flinkere til å fokusere på lønnsomhet. Samtidig har leverandørene blitt mer marketing-orienterte for å demonstrere at kundene trenger produktene deres og dermed sikre seg listing hos de mer sentraliserte kjedene.
Begrenset Lidl
Samtidig opplever forbrukerne at maten er dyr, og dermed er det duket for Lidl:
– Det konsentrerte dagligvaremarkedet i regionen og reglene for planlegging og bygging, betyr at Lidl bare kommer til å oppnå en begrenset markedsandel i Skandinavia. Likevel forventes kjeden å få dramatisk innflytelse, etter hvert som mainstream-kjedene tilpasser sortimentet, sier det britiske instituttet i analysen.
Lavprisbutikkene tar større og større markedsandeler i hele Vest-Europa, og spesielt Lidl driver veksten. I USA er det dollarbutikkene som fører an i den samme utviklingen.
Attraktive Norge
IGD har også rangert de mest attraktive landene å etablere seg i for internasjonale aktører. Av 65 vurderte land er Norge plassert på 16. plass. Overraskende nok er bare Irland plassert høyere av de vesteuropeiske landene, og Norge er vurdert som mer attraktivt enn store markeder i utvikling som Polen, Brasil, Indonesia og Mexico, og langt foran vesteuropeiske land med rom for konsolidering, som for eksempel Spania, Hellas og Italia.
Tre store land skiller seg likevel ut i toppen som de mest attraktive å etablere seg i: Kina, Russland og India.
Ned i skyttergravene?
Etter at Wal-Mart kjøpte Asda og Carrefour fusjonerte med Promodès i 1999, har det blitt lite av den varslede fusjonsbølgen. Nå ser det ut som utviklingen går i stikk motsatt retning. For eksempel er Ahold tvunget til å selge seg ut igjen av en rekke markeder. Men salg av eierandelene i Ica er usannsynlig, mener analytikerne.
– Dette tilbaketoget for ett selskap varsler ikke noen slutt på global ekspansjon, selv om vi ser at det lærer alle noen viktige leksjoner, skriver IGD: Det er viktig å bli stor og skaffe seg en markedsposisjon i de landene man etablerer seg, fremfor å fokusere på bare å male flagget i nye markeder.
Det som nå vil skje, er at kjedene vil selge seg ut enkelte steder, for eksempel i Øst-Europa, Sør-Amerika og Øst-Asia. Så vil vi se en konsolidering i en rekke markeder under utvikling: Polen, Sør-Korea, Argentina, Tsjekkia, Mexico og Taiwan. Resultatet blir at noen globale handelshus kommer til å skille seg ut, samtidig som de utfylles av sterke nasjonale aktører, skriver Handelsbladet FK.