– Det var en god følelse å velge bort byggingeniør- fremfor det samiske lærerstudiet. For meg er det viktig at vi samer bevarer og fremmer språket vårt, sier Susanne Næss Guttorm til NRK.
Når NRK møter henne har hun gått nærmere én måned på lærerstudiet ved universitetet OsloMet. For å forstå studiebyttet må vi skru tiden tilbake ett år.
Guttorm har akkurat blitt kronet som Norges representant under Miss Universe. I 2018 hadde hun studert i ett år på byggingeniør-studiet.
Siden eksamenene var i perioden hun deltok i missekonkurransen i Bangkok, valgte hun å ta studiepause. Under pausen vikarierte hun som samisklærer ved Kampen skole.
Etter noen måneder som vikarlærer, var valget enkelt å ta for Karasjok-damen. Hun skulle bli samisklærer og gjøre sin del for at det samiske språket skal leve videre.
Skal lokke flere samisklærere
I dag finnes det rundt 300 samisklærere i Norge – og de har blitt kalt helter av Silje Karine Muotka (NSR) som sitter i sametingsrådet.
Det samme gjør nå også sametingrådskollega Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR).
– Det er et yrke hvor vi trenger veldig mange personer og det er en bra prioritering fra Susanne som velger denne retningen. Jeg blir veldig glad for å høre det, sier Mikkelsen.
De 300 lærerne skal undervise 2400 barn som har samisk i grunnskolen, ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet.
Sametinget har allerede en stipendordning, hvor grunnskolelærere med samisk kan få 50.000 kroner. Dette er et av flere tiltak som folkeforsamlingen gir, for å lokke flere til å bli lærere.
– Sametinget skal til neste år øke stipendpotten, utfordre kommunene på hvordan de kan rekruttere flere lærere og komme i direkte møte med samisk ungdom om karrierevalg de skal gjøre, sier Mikkelsen.
Videreføre det samiske
Guttorm legger ikke skjul på at stipendet også kommer godt med, men det er først og fremst kjærligheten for det samiske språket og kulturen som driver henne.
– Det samiske er en stor del av meg og min identitet. Akkurat derfor er det veldig viktig at unge samer på utdanningsstadiet er med på å styrke språket og bevare det, sier den unge studenten.
Nå gjenstår fire år til på skolebenken før Guttorm får oppfylt ønsket om å være blant personene som viderefører det samiske. Nærhet til elevene er noe av det Guttorm ønsker å få.
– Jeg vil ikke at samiske elever kun skal leve med fjernundervisning. Det er veldig viktig å knytte relasjoner til elevene. Elevene lærer bedre når læreren er til stede og elevene føler mestringen, sier Guttorm.