Hopp til innhold

Måtte flytte tilbake for å sikre barnas språk

Sara Beate Eira Persson hadde gjort slik som så mange andre, hun hadde flyttet til byen. Nå er hun tilbake på hjemplassen slik at barna skal få vokse opp i et samisk miljø.

Sara Beate Eira Persson og sønnen John Niillas

GÅR MOT STRØMMEN: Sara Beate Eira Persson tok med mann og barn og flyttet tilbake til Kautokeino.

Foto: Privat

Stadig flere samer bor i byer. Det utfordrer vår oppfatning av hva Sapmi er og hva det vil si å være same, sa sametingspresident Aili Keskitalo i sin nyttårstale første nyttårsdag.

En av dem som hadde flytta fra den samiske bygda Kautokeino til Finnmarks største by Alta, er Sara Beate Eira Persson.

Lettere å være same

I flere år bodde hun med familien i byen, men da eldste gutten skulle begynne i første klasse, ble valget enkelt.

Sara Beate Eira Persson med familien

FLYTTET FRA BYEN: Sara Beate og Martin bodde flere år i Alta sammen med sønnene John Niillas, Love og Mikkel.

Foto: Privat

– Jeg vil at mine barn skal få undervisning på samisk i skolen, det ble vanskelig i Alta. Gutten vår ville vært den eneste samiskspråklige eleven i første klasse, og det ble uaktuelt for oss, sier Persson.

Derfor tok hun med seg mann og barn og flyttet tilbake til hjemplassen, som hun hadde forlatt mange år tidligere.

– Å videreføre samisk språk og kultur til barna er mye enklere her enn i Alta. Her faller alt det der helt naturlig, i byen må man kjempe for det, sier Persson.

Men de fleste gjør ikke som Sara Beate, skal man tro sametingets valgmanntall.

Vokser i byene

Aili Keskitalo

URBANISERING: Flere samer bor i byer, det vil utfordre vår oppfatning av hva det vil si å være same, mener sametingspresident Aili Keskitalo.

Foto: Torgeir Varsi / NRK

For ifølge den så blir det stadig flere samer i byene, mens de tradisjonelle samiske kjerneområdene taper terreng.

Siden 2005 har sametingets valgmanntall vokst med over 80 prosent i byene. I de samiske forvaltningskommunene er veksten kun 4 prosent.

For første gang har for eksempel Tromsø flere personer i valgmanntallet enn Kautokeino.

Selv om Keskitalo trakk fram byene i nyttårstalen, minnet hun også på hvor viktig de samiske bygdene er.

– Vi må jobbe for at det skal være bra å være same, enten man bor i byen eller på bygda. Våre bygder trenger folk, og det er viktig å bevare levende samiske samfunn over hele Sapmi, sa hun.

Frykter for språket og kulturen

Tidligere statssekretær for samiske saker, og nå rektor ved Samisk videregående skole og reindriftsskole i Kautokeino, Ellen Inga O. Hætta, er glad for at presidenten ser bredden i det samiske samfunnet.

Ellen Inga O. Hætta

INGEN PERIFERI UTEN SENTRUM: Ellen Inga O. Hætta mener de samiske kjerneområdene er viktige for å ta vare på samisk kultur og språk.

Foto: Liv Inger Somby

Hun frykter likevel for fremtiden til de samiske språkene og kulturen hvis alle blir bysamer.

– Hva gjør Sametinget for at samer skal ville bo i samiske kjerneområder, og ikke i byene? spør hun.

Hun mener det er viktig å se på de samiske kjerneområdene som en viktig ressurs for bevaring av språk og kultur.

– Mulig jeg tar feil, men jeg sitter alltid med inntrykk av at Sametinget tror at disse stedene utvikles av seg selv og man kan bruke penger på andre områder. Men enkel matematikk er, ingen periferi uten et sentrum, sier hun.

Hun viser til NOU- Hjertespråket, som konkluderer med at det må være sterke sentra for å bevare og videreutvikle språket.

Vanskelig å stoppe

Sametingspresident Aili Keskitalo er enig med Hætta i at man trenger sterke samiske sentre hvor samisk språk og kultur står sterkt.

Hun sier at Sametinget er med på å støtte lokalsamfunnene, institusjonene og bedriftene der.

– Hvis disse områdene utarmes vil det også påvirke andre samiske områder, men urbanisering er en global trend som jeg ikke vet om Sametinget alene klarer å stoppe, sier hun.

Sara Beate er glad for at hun tok familien hjem fra byen.

– Jeg ser at barnas samiske språk har utviklet seg enormt her, nå snakker de nesten bedre samisk enn mor, sier hun muntert.

Korte nyheter

  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK
  • Kártadoaimmahat dohkkeha Oslove – mieđihit iežaset ádden ášši boastut

    Kártadoaimmahat lea dál dattetge dohkkehan Oslove nama almmolaš máttasámegiel namman Norgga oaivegávpogii.

    – Mii dat leimmet boastut ádden. Gielda lei ožžon formálalaš rávvaga sámi báikenammanevvohagas maid lága mielde galget dahkat, lohká Kártadoaimmahaga ossodatjođiheaddji Helge Dønvold.

    Kártadoaimmahat šálloša go álggos dieđihedje gildii ahte namma ii dohkkehuvvo.

    Dál álgá Oslo gielda čalmmustahttit gávpoga sámi nama.

    – Lean hui ilus go dát manai bures ja go Oslo sámi namma dál lea almmolaččat dohkkehuvvon, lohká Oslo gávpotráđi njunuš, Eirik Lae Solberg.

    Gávpoga sámi namain sii dáhttot čájehit ahte atnet árvvus sámi kultuvrra, ja čájehit ahte Oslo lea buohkaid oaivegávpot, maiddái buot sámiid oaivegávpot, deattuha son.

    Oslo gieldda neahttasiiddus geavahišgohtet Oslove earret eará gávpoga logos, buohtalagaid gávpoga dárogiel namain.

    Ihtet maiddái áiggi mielde Oslove-geaidnošilttat. Gielda áigu muđuid vel árvvoštallat man láhkai buoremusat čalmmustahttet gieldda sámi nama.

    Oslove lea gávpoga namma máttasámegillii, ja dál juo geavahit sihke searvvit ja ásahusat dán sámi nama Oslos.

    Oslove-skilt på Samisk hus i Oslo.
    Foto: Mette Ballovara / NRK
  • Fálli nåvkå varresvuohtakontrållåv

    Dån guhti årru Hábmera suohkanin ja la 40 ja 79 jage gaskan oattjo dal varresvuohtakontrållåv tjadádit masta i dárbaha majdik mákset.

    Vuoratjismáno 29. biejve álggá Saminor3-guoradallam Hábmera suohkanin, ja vihpá gitta ájgen moarmesmáno 14. bæjvváj.

    Guoradallama åvddåla gåhttju Hábmera suohkan ja Saminor3 álmmuktjåhkanibmáj, mij tjadáduvvá uddni vuoratjismáno 25. biejve sebrudakvieson Ájluovtan kl. 17.00 ja Hamsunguovdátjin kl. 20.00.

    Danna Hábmera suohkan galggá subtsastit manen Saminor3 la ájnas gájkajda suohkanin, ja guoradalle galggi subtsastit sisano birra viesátguoradallamin – manen Saminor3 guovte vahko duogen suohkanin sierra varresvuodastasjåvnåv rahpá.

    Vihttalåk suohkana li maŋen Saminor3:n.

    Bilde av faglig leder for Saminor 3-undersøkelsen, Ann Ragnhild Broderstad, foran Saminor-bussen.
    Foto: Solveig Norberg / NRK