– For barn som har hatt samisk som andrespråk så har det vært store problemer, jeg tror vi må se på lærernes metodekompetanse, sier professor ved institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, Kamil Øzerk.
Derimot har den fungert for barn med samisk som førstespråk, ifølge professoren, som er ekspert på tospråklighet.
- Les også:
- Les også:
I tillegg til ny metodekompetanse, mener professoren at man må utvikle egne læringsmodeller for barn med samisk som andrespråk.
– Samtidig trenger man en egen modell for dem som har norskspråklig bakgrunn.
Han kan fortelle at når et barn føler at det ikke lærer et fag, så slutter de i faget. I løpet av fire år, har nesten 300 barn sluttet med samisk som andrespråk.
Hva er grunnen til det?
– Det er to hovedgrunner. Det ene er at faget som heter samisk språk og kultur er avskaffet, og man har ikke klart å rekruttere de barna som benyttet seg av dette tilbudet til å ta samisk som andrespråk. Det andre er at samisk som andrespråk ikke har vært attraktiv nok. Vi må heve kvaliteten på faget.
- Les også:
- Les også:
- Les også: