–For dårlig pedagogisk opplegg

Det pedagogiske opplegget er for dårlig til at elevene skal klare å fullføre samisk undervisningen i grunnskolen, mener far Asle Tveitnes ved Trollvik skole.

ELEVER

Elever velger vekk samisk når de når ungdomstrinnet. (illustrasjonsfoto)

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Asle Tveitnes

Asle Tveitnes mener samisk er for dårlig prioritert av skoleledelsen i Kåfjord Kommune

Foto: Riddu riddu

Asle Tveitnes, er firebarns far, og har opplevd at tre av hans døtre sluttet med samisk undervisning da de begynte i ungdomsskolen . Han mener årsaken, er for dårlig kvalitet på undervisningsopplegget ved Trollvik Skole:


–Ja det er rett og slett et for dårlig pedagogisk opplegg: Det de lærer blir ikke godt nok, og når de da kommer til eksamen i 10.klasse, har de ikke grunnlag til å bestå en eksamen, sier Tveitnes som mener skoleverket må ta skylda.

Rektor avviser kritikken

Rektor ved Trollvik Skole, Odd Harald Fagerli, er ikke enig i kritikken, men sier til NRK Sámi Radio:

–Det er jo en kjensgjerning at vi i Kåfjord har slitt med å få stabile samiske lærekrefter, men vi på Trollvik skole har hatt det veldig stabilt de siste årene. Og jeg mener vårt pedagogiske opplegget holder mål målt mot andre skoler, sier Fagerli til NRK Sámi Radio.