Hopp til innhold
Møreaksen
Foto: Møreaksen

Møreaksen – Romsdalsaksen

Oppsummert

Møreaksen er et tunnel- og brosamband som gjør det mulig å krysse Romsdalsfjorden fergefritt. Prosjektet er vedtatt som en del av Nasjonal Transportplan. Romsdalsaksen er et alternativ via øya Sekken, og ble lansert av privatpersoner.

  • Vil ha oversikt over CO2-utslipp

    Stortingsrepresentant Frank Sve fra Frp vil ha en oversikt over hvor mye CO2 utslipp den planlagte Møreaksen vil føre til. Det skjer gjennom et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren. Møreaksen som skal gi fergefri forbindelse mellom Vestnes, Otrøya og Molde, ligger inne i Nasjonal transportplan, men prosjektet er omstridt. Sve sier han forventer at statsråden har oversikt over CO-utslippene.

    Frank Sve
    Foto: Tore Ellingseter
  • Jobber for byggestart for Møreaksen

    Den nye daglige lederen i Møreaksen, Roald Fiksdal har som mål å få regjeringa og Stortinget til å bevilge penger til byggestart.

    Prosjektet som skal gi fastlandsforbindelse mellom Vestnes og Molde via Otrøya, fikk prioritert plass i NTP i 2019 med en kostnad på 23 milliarder kroner. Men prosjektet er omstridt

    Fiksdal sto i spissen for å få bygd Tresfjordbrua i Vestnes som sto ferdig i oktober 2015. Han sier erfaringa fra kampen for Tresfjordbrua er at det krever tålmodig å få realisert et veiprosjekt.

    – Det er en hard konkurranse om penger til tog-, fly- og veiprosjekter, sier Fiksdal

  • Avviser stoppordre for Møreaksen

    Statens vegvesen avviser at de har fått beskjed om at bompengesøknaden for Møreaksen skal utsettes.

    I følge Sunnmørsposten blir den planlagte fjordkryssinga mellom Vestnes, Otrøya og Molde utsatt i minst to etter signaler fra samferdselsdepartementet.

    Stortingsrepresentant Geir Inge Lien fra Senterpartiet sier arbeidet går videre som planlagt, og at det er opp til politikerne å avgjøre om Møreaksen blir prioritert.

  • SMP: Møreaksen vert utsett

    Samferdsledepartementet har gjeve Statens vegvesen signal om å ikkje levere inn nokon bompengesøknad for strekninga Molde-Vik. Dimed vert Møreaksen utsett i opp mot to år, skriv Sunnmørsposten.

    Ifølgje avisa skal dette vere fordi fire større prosjekt som skulle fått oppstartsmidlar i år i Nasjonal transportplan ikkje har fått pengar – prosjekt som ligg «før» Møreaksen i køen.

  • Nytt tunnelforslag

    Statens vegvesen har laga eit nytt forslag med lengre tunnel på E39 mellom Skorgedalen på Ørskogfjellet og Vik i Vestnes.

    Med eit slikt forslag blir Tomrefjord mindre berørt av ny, brei veg gjennom bygda, og biltrafikken kjem til å gå ei lengre strekning inne i fjellet.

    I det nye forslaget blir 6490 meter av vegen lagt i tunnel. Forslaget inngår i prosjektet Møreaksen.

    Forslaget blir no sendt ut på høyring.

    E39
    Foto: Statens vegvesen