Hopp til innhold
Møreaksen
Foto: Møreaksen

Møreaksen – Romsdalsaksen

Oppsummert

Møreaksen er et tunnel- og brosamband som gjør det mulig å krysse Romsdalsfjorden fergefritt. Prosjektet er vedtatt som en del av Nasjonal Transportplan. Romsdalsaksen er et alternativ via øya Sekken, og ble lansert av privatpersoner.

  • Vil selge seg ut av Møreaksen

    Vestnes kommunestyre vil ut av Møreaksen AS og selge aksjene sine i selskapet. Det skriver Romsdals Budstikke. Dette ble vedtatt med 13 mot ti stemmer i Vestnes kommunestyre torsdag.

    Ordfører Randi Bergundhaugen opplyser til avisa at de har en aksjepost på 50.000 kroner i selskapet.

    – Så spørs det om noen vil kjøpe den? Vi får se hva som skjer. Vedtaket i Vestnes kommunestyre er endelig, hvilken betydning dette har er mer uklart, sier Bergundhaugen til Romsdals Budstikke.

    Fremskrittspartiet tok opp saken gjennom en interpellasjon, og er glade for vedtaket.

    – Vi i Vestnes vil fremdeles kunne reise gratis med ferje til Molde, kontra å betale flere hundre dersom vi ville få Møreaksen, sa Frode Gjelstenli (Frp) etter at vedtaket var klart, skriver avisa.

  • Vil ha oversikt over CO2-utslipp

    Stortingsrepresentant Frank Sve fra Frp vil ha en oversikt over hvor mye CO2 utslipp den planlagte Møreaksen vil føre til. Det skjer gjennom et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren. Møreaksen som skal gi fergefri forbindelse mellom Vestnes, Otrøya og Molde, ligger inne i Nasjonal transportplan, men prosjektet er omstridt. Sve sier han forventer at statsråden har oversikt over CO-utslippene.

    Frank Sve
    Foto: Tore Ellingseter
  • Jobber for byggestart for Møreaksen

    Den nye daglige lederen i Møreaksen, Roald Fiksdal har som mål å få regjeringa og Stortinget til å bevilge penger til byggestart.

    Prosjektet som skal gi fastlandsforbindelse mellom Vestnes og Molde via Otrøya, fikk prioritert plass i NTP i 2019 med en kostnad på 23 milliarder kroner. Men prosjektet er omstridt

    Fiksdal sto i spissen for å få bygd Tresfjordbrua i Vestnes som sto ferdig i oktober 2015. Han sier erfaringa fra kampen for Tresfjordbrua er at det krever tålmodig å få realisert et veiprosjekt.

    – Det er en hard konkurranse om penger til tog-, fly- og veiprosjekter, sier Fiksdal

  • Avviser stoppordre for Møreaksen

    Statens vegvesen avviser at de har fått beskjed om at bompengesøknaden for Møreaksen skal utsettes.

    I følge Sunnmørsposten blir den planlagte fjordkryssinga mellom Vestnes, Otrøya og Molde utsatt i minst to etter signaler fra samferdselsdepartementet.

    Stortingsrepresentant Geir Inge Lien fra Senterpartiet sier arbeidet går videre som planlagt, og at det er opp til politikerne å avgjøre om Møreaksen blir prioritert.

  • SMP: Møreaksen vert utsett

    Samferdsledepartementet har gjeve Statens vegvesen signal om å ikkje levere inn nokon bompengesøknad for strekninga Molde-Vik. Dimed vert Møreaksen utsett i opp mot to år, skriv Sunnmørsposten.

    Ifølgje avisa skal dette vere fordi fire større prosjekt som skulle fått oppstartsmidlar i år i Nasjonal transportplan ikkje har fått pengar – prosjekt som ligg «før» Møreaksen i køen.