Hopp til innhold

Wes Anderson vurderer Sverige

Stjerneregissøren med norske og svenske aner åpnet Cannes-festivalen med filmen «Moonrise Kingdom» i dag. NRK møtte ham på stranda. Se videoen.

Video 835fbd8b-8c3b-4abb-a6e5-c25bbf03bd35.jpg

Wes Anderson i Cannes

Stjerneregissøren Wes Anderson fikk æren av å åpne årets Cannesfestival med sin nye film «Moonrise Kingdom» da fastivalen ble innledet i forrige uke.

Det er en spesiell ære å få åpne Cannesfestivalen, og i dag møtte regissøren pressen, sammen med et knippe av hovedrolleinnehaverne i filmen.

– Det var rørende å få den æren. Film er en så stor del av livet mitt, og jeg har aldri tidligere vært en del av noe som er så tett knyttet til filmhistorie, sier Wes Anderson til NRK.

LES OGSÅ: Vil drepe Hitler i 3D
LES OGSÅ: Nekter å vise Gullpalme-nominert film i Israel

Vil gjenskape barndommen

«Moonrise Kingdom» er Andersons sjuende spillefilm. Filmen handler om to nyforelskede tolv-åringer som rømmer hjemmefra.

– Hvorfor ville du lage film om dette?

– Minnet om den følelsen fra barndommen har blitt sittende fast hos meg, så jeg ville gjenskape og utvide den opplevelsen. Måten opplevelsen plutselig tar over hele livet ditt. Når du er tolv år gammel, har du ikke opplevd det før, og det kan lamme deg fullstendig, sier han.

Wes Anderson er Hollywoods regissøryndling akkurat nå, med særegne storfilmer som «Royal Tenenbaums», «Den fantastiske Mikkel Rev» og «Livet under vann» bak seg. Alle er kritikerroste, og Anderson får alltid med seg de store stjernene.

LES OGSÅ: – Viser at Oslo ikke bare er mørkt, kaldt og dyrt
LES OGSÅ: Film om Ullmann og Bergman i Cannes

– En ære å bli invitert tilbake

«Moonrise Kingdom» har et galleri av superstjerner, som Bruce Willis, Tilda Swinton, Edward Norton og Bill Murray. Murray har spilt i nesten alle Andersons filmer. Murray mener det er en ære å få delta i Andersons prosjekter.

– Det er en ære å bli invitert tilbake. Når man jobber med en regissør, tenker man at man kanskje aldri ser dem igjen. Andre ganger håper du at du aldri ser dem igjen, sa Murray under en pressekonferanse i Cannes i dag.

LES OGSÅ: Cohen og Osama vekker oppsikt i Cannes
LES OGSÅ: «Twilight»-par på vei til Cannes

Vurderer Sverige

For et norsk publikum som nærmer seg sitt 200-årsjubileum, smaker det kanskje ekstra godt at Anderson har både svenske og norske aner, noe regissørens far har innprentet i ham fra ung alder.

– Det er en del av hans identitet, han delte den med meg, og det er noe jeg alltid har vært veldig klar over, sier han.

– Har du noensinne vurdert å lage en film i Norge eller Sverige?

– Ja, det har jeg. Jeg har tenkt på Sverige. Jeg har et nytt prosjekt, der jeg har tatt inspirasjon fra Roy Anderssons filmer (regissøren bak Sanger fra andre etasje, journ. anm.) . Det kan være mulig å ta med meg deler av det til Sverige, og bruke noen av hans teknikker, sier han.

LES OGSÅ: Alltid en skandale på filmfestivalen i Cannes

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.