Nekter å vise Gullpalme-nominert film i Israel

«After the Battle» ble spilt inn under opprørene i Egypt, og er nominert til Gullpalmen i Cannes. Men regissøren ønsker ikke å vise den i Israel før de gir slipp på palestinsk territorium.

France Cannes After the Battle Red Carpet Yousry Nasrallah, Nahed El Sebai, Menna Shalaby, Bassem Samra

Skuespiller Menna Shalaby, regissør Yousry Nasrallah og skuespillere Bassem Samra og Nahed El Sebai på premieren til After the battle i Cannes.

Foto: Francois Mori / Ap

Det er den 60 år gamle egyptiske regissøren Yousry Nasrallah som laget filmen «After the battle» midt under opprørene i Egypt i fjor.

Han jobbet i utgangspunktet med en annen film, men da han så omgivelsene rundt seg og hva skuespillerne og alle i produksjonen var opptatt av, gjorde han en helomvending.

– Nasrallah fortalte på pressekonferansen at han ikke hadde noe annet valg enn å lage denne filmen. Han var egentlig i gang med en annen film, men når han så rundt seg hva folk og skuespillere var opptatt av, skjønte han at han var nødt til å lage denne filmen, forteller Stine Traaholt, NRKs journalist i Cannes.

Opprørene, også kalt den egyptiske revolusjonen 2011, hadde som mål å styrte president Hosni Mubaraks regime.

Naturlige statister

Hele den «nye» filmen ble laget på kun 46 dager, og manus ble skrevet underveis i prosessen. De egyptiske skuespillerne ble satt inn i ekte hendelser, og folket rundt ble naturlige statister. Filmen har derfor blitt svært naturtro, og er en blanding av dokumentar og fiksjon.

– Grunnen til at filmen ikke ble en ren dokumentar, er at regissøren mener at en dokumentar ikke vil vise virkeligheten på samme måte som fiksjon. Under en revolusjon som dette, vil bare en fiksjonsfilm vise virkeligheten på en klarere måte, fordi den tvinger frem en nyanse i mennesket, og tvinger oss også til å forstå, sier Traaholt.

Nasrallah ønsket også å få frem det mer komplekse i mennesket, og mente at fremstillingen fra opprørerne i media var veldig svarthvit.

Forkledd som romantisk komedie

«After the battle» handler om en av kamel- og hestekjørerne som var på Hosni Mubaraks side, og som angrep demonstrantene på Tahrir-plassen. Han møter en annen politisk aktivist fra et helt annet sosialt lag, en ung, rik kvinne som jobber i et reklamebyrå.

– Befolkningen i Egypt ga forslag til hvilke hendelser som skulle være med i filmen, og manus ble skrevet underveis, sier Traaholt.

Det islamske partiet i Egypt ønsker å forby kunstnerisk virksomhet i det offentlige rom, og filmen ble forsøkt stoppet. Regissøren laget en arbeidstittel på filmen så den fremsto som en romantisk komedie, og klarte å overtale partiet til å la han filme videre da han ble stoppet på Tahrir-plassen.

– Skuespillerne var også redde hele tiden, men ønsket ikke å avbryte innspillingen fordi det var kunst, sier Traaholt.

Vil ikke vise den i Israel

Under pressekonferansen i Cannes i går, sa regissør Nasrallah selv at han ikke ønsker at filmen skal bli vist i Israel.

– Så lenge Israel okkuperer palestinsk territorium, ønsker jeg ikke at filmen skal bli vist der, sa han.

– Jeg tror ikke at nå som Egypt er i den første etappen på vei mot frigjøring fra sitt eget regime, fra undertrykkelse og fra militær ledelse, at Israel vi være en alliert, sa Nasrallah, men understreket at han ikke har noe imot israelere.

Nominert til Gullpalmen

Den egyptiske filmen er en av 22 nominerte til å vinne den prestisjefylte prisen Palme d´Or, Gullpalmen.

Prisen deles ut til beste film på festivalen som er kjent for å både være stjernespekket og til tider skandaløs.

Se traileren til After the battle her:

Kulturstrøm

  • Se Motorpsycho på Månefestivalen

    Få med deg Motorpsycho i storform når de framfører den 11 minutter lange «The Transmutation Of Cosmoctopus Lurker» fra deres plate «Kingdom of Oblivion», som kom ut senere i år. Opptaket er fra helgas musikkfestival i Gamlebyen i Fredrikstad, som fikk besøk av NRK Festivalsommer.

    Motorpsycho med «The Transmutation Of Cosmoctopus Lurker» under Månefestivalen i Fredrikstad.
  • 1 av 5 slutter som sceneteknikere

    19,4 prosent av fast ansatte i selskaper tilknyttet Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon har sluttet siden koronapandemien rammet Norge i mars i fjor.

    Det tilsvarer en av fem i bransjen, og kommer fram i en undersøkelse gjennomført av foreningen, skriver Klassekampen.

    Morten Buvik, som er daglig leder i Lydteamet i Bodø, sier at bedriften hans har mistet fire sceneteknikere av totalt 13 det siste året.

    – Hvis Norge hadde gjenåpnet fullstendig i morgen, hadde hele konsertbransjen hatt et kjempeproblem, sier han.