Det er den 60 år gamle egyptiske regissøren Yousry Nasrallah som laget filmen «After the battle» midt under opprørene i Egypt i fjor.
Han jobbet i utgangspunktet med en annen film, men da han så omgivelsene rundt seg og hva skuespillerne og alle i produksjonen var opptatt av, gjorde han en helomvending.
– Nasrallah fortalte på pressekonferansen at han ikke hadde noe annet valg enn å lage denne filmen. Han var egentlig i gang med en annen film, men når han så rundt seg hva folk og skuespillere var opptatt av, skjønte han at han var nødt til å lage denne filmen, forteller Stine Traaholt, NRKs journalist i Cannes.
Opprørene, også kalt den egyptiske revolusjonen 2011, hadde som mål å styrte president Hosni Mubaraks regime.
Naturlige statister
Hele den «nye» filmen ble laget på kun 46 dager, og manus ble skrevet underveis i prosessen. De egyptiske skuespillerne ble satt inn i ekte hendelser, og folket rundt ble naturlige statister. Filmen har derfor blitt svært naturtro, og er en blanding av dokumentar og fiksjon.
– Grunnen til at filmen ikke ble en ren dokumentar, er at regissøren mener at en dokumentar ikke vil vise virkeligheten på samme måte som fiksjon. Under en revolusjon som dette, vil bare en fiksjonsfilm vise virkeligheten på en klarere måte, fordi den tvinger frem en nyanse i mennesket, og tvinger oss også til å forstå, sier Traaholt.
Nasrallah ønsket også å få frem det mer komplekse i mennesket, og mente at fremstillingen fra opprørerne i media var veldig svarthvit.
Forkledd som romantisk komedie
«After the battle» handler om en av kamel- og hestekjørerne som var på Hosni Mubaraks side, og som angrep demonstrantene på Tahrir-plassen. Han møter en annen politisk aktivist fra et helt annet sosialt lag, en ung, rik kvinne som jobber i et reklamebyrå.
– Befolkningen i Egypt ga forslag til hvilke hendelser som skulle være med i filmen, og manus ble skrevet underveis, sier Traaholt.
Det islamske partiet i Egypt ønsker å forby kunstnerisk virksomhet i det offentlige rom, og filmen ble forsøkt stoppet. Regissøren laget en arbeidstittel på filmen så den fremsto som en romantisk komedie, og klarte å overtale partiet til å la han filme videre da han ble stoppet på Tahrir-plassen.
– Skuespillerne var også redde hele tiden, men ønsket ikke å avbryte innspillingen fordi det var kunst, sier Traaholt.
Vil ikke vise den i Israel
Under pressekonferansen i Cannes i går, sa regissør Nasrallah selv at han ikke ønsker at filmen skal bli vist i Israel.
– Så lenge Israel okkuperer palestinsk territorium, ønsker jeg ikke at filmen skal bli vist der, sa han.
– Jeg tror ikke at nå som Egypt er i den første etappen på vei mot frigjøring fra sitt eget regime, fra undertrykkelse og fra militær ledelse, at Israel vi være en alliert, sa Nasrallah, men understreket at han ikke har noe imot israelere.
Nominert til Gullpalmen
Den egyptiske filmen er en av 22 nominerte til å vinne den prestisjefylte prisen Palme d´Or, Gullpalmen.
Prisen deles ut til beste film på festivalen som er kjent for å både være stjernespekket og til tider skandaløs.
- Les også: Alltid en skandale i Cannes
- Les også: Hva er greia med Cannes?
Se traileren til After the battle her: