– Viser at Oslo ikke bare er mørkt, kaldt og dyrt

I helgen kan hele New Yorks befolkning nyte ti sider med reisetips og bilder fra Oslo. Anders Danielsen Lie og Iselin Steiro bretter ut hovedstaden for prestisjefylte New York Times.

Anders Danielsen Lie

Anders Danielsen Lie viser fram Oslo over ti sider i New York Times på søndag.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

New York Times

Slik ser forsiden til New York Times’ Style Magazine ut på søndag.

Foto: Faksimile

– Det er sikkert mange som tror at Norge er en by i Sverige, men nå fikk vi muligheten til å vise dem at de tar feil.

25. mai har Anders Danielsen Lie premiere med filmen «Oslo, 31. august» i USA, og i den forbindelse fikk han hele ti sider i helgemagasinet til den prestisjetunge avisen New York Times.

– Jeg synes Oslo er en veldig fin by, så jeg ville gjerne vise fram Oslo fra sin beste side, sier skuespilleren som til daglig også arbeider som lege.

Les hele reportasjen her

Les også:

– God reklame

Et av bildene i den ti siders lange reportasjen viser ham gående sammen med modellen og kona Iselin Steiro foran Operaen i Oslo.

I reportasjen beskriver Danielsen Lie Oslo som barbarisk en våre skandinaviske nabohovedstader, og sikter blant annet til diskusjonen rundt byggingen av det nye Munch-museet. Allikevel fastholder han at han er glad i byen uansett.

– Oslo er en by hvor det rent objektivt sett skjer mye, og det forsøkte jeg å vise journalisten fra New York Times også, sier han til NRK.no.

– Jeg tror dette er en god reklame både for filmen og Oslo som by.

I dag er det nøyaktig et år siden filmen ble vist for første gang i Cannes.

– Mørkt, dyrt og langt borte

Tor Sannerud

Tor Sannerud fra Visit Oslo er glad for oppmerksomheten Oslo får.

Foto: Knut Falch / Scanpix

Det gjør Tor Sannerud i Visit Oslo fornøyd. Han jobber med å trekke turister til Oslo, og sier at han trenger all den drahjelpen han kan få.

– I utlandet har de fleste nok ikke et inntrykk av Oslo eller Norge i det hele tatt, sier han.

– Og hvis de har en inntrykk av landet så er det gjerne at vi er langt borte, dyrt, mørkt og kaldt. Nå får vi vist noe annet.

Han vil ikke gi noe tall på hvor mye 10 sider i et av verdens mest prestisjefulle magasiner er verdt, men det er en hel del, skal vi tro Sannerud.

– Vi pleier å regne om slike reportasjer til tilsvarende reklameverdi, men det er ikke alltid det er så representativt, sier han. – Det er alltid slik at summen av mange budskap forsterker et inntrykk eller et omdømme, og dette er jo en flott forsterker.

Kulturstrøm

  • Se Motorpsycho på Månefestivalen

    Få med deg Motorpsycho i storform når de framfører den 11 minutter lange «The Transmutation Of Cosmoctopus Lurker» fra deres plate «Kingdom of Oblivion», som kom ut senere i år. Opptaket er fra helgas musikkfestival i Gamlebyen i Fredrikstad, som fikk besøk av NRK Festivalsommer.

    Motorpsycho med «The Transmutation Of Cosmoctopus Lurker» under Månefestivalen i Fredrikstad.
  • 1 av 5 slutter som sceneteknikere

    19,4 prosent av fast ansatte i selskaper tilknyttet Bransjeforeningen for sceneteknisk produksjon har sluttet siden koronapandemien rammet Norge i mars i fjor.

    Det tilsvarer en av fem i bransjen, og kommer fram i en undersøkelse gjennomført av foreningen, skriver Klassekampen.

    Morten Buvik, som er daglig leder i Lydteamet i Bodø, sier at bedriften hans har mistet fire sceneteknikere av totalt 13 det siste året.

    – Hvis Norge hadde gjenåpnet fullstendig i morgen, hadde hele konsertbransjen hatt et kjempeproblem, sier han.

  • Nyhetsbyrå i samarbeid med Twitter

    Twitter inngår samarbeid med nyhetsbyråene AP og Reuters for å bekjempe desinformasjon og falske nyheter på plattformen. I tillegg skal det komme tydeligere frem hvorfor visse typer innhold får fotfeste på plattformen, melder AP.