Hopp til innhold

Utlandet tør ikke satse på «Skam»

Utlandet er ikke klare for tv-serien «Skam». For utenlandske innkjøpere er TV-serien rett og slett for vågal.

Den utenlandske traileren av Skam, som NRK prøver å selge inn serien med på diverse TV-messer.

«SHAME»: Her er den engelske traileren av NRK-serien. Så langt har det vært vanskelig å selge inn «Skam» blant utenlandske innkjøpere.

«Skam» er blant de mest populære TV-seriene NRK noen gang har vist. Men NRK har ennå ikke lykkes med å selge konseptet til utlandet.

Mens serier som «Kampen om Tungvannet», «Mammon» og «Datoen» har blitt solgt til en rekke land, får NRK tilbakemelding på at Skam er for grov.

– Tilbakemeldingene vi får er at alkoholbruken er veldig dominerende. De er ikke bare litt fulle, de veldig fulle, sier Claudia Schmitt om de norske ungdomsjentene i serien.

Schmitt jobber i tyske Beta film, et selskap som drar rundt på tv-messer for å selge NRKs programmer. På årets TV-messe i den franske filmbyen Cannes var det mange utenlandske innkjøpere som viste stor interesse for «Skam», men noe salg ble det ikke.

– Konseptet med å være på nett og lede seerne tilbake til TV er veldig innovativt og progressivt. De andre landene trenger tid på å forstå denne publiseringsmetoden, sier Schmitt til NRK.

– Gi det tre år

Ole Hedemann

TRE ÅR: Ole Hedemann, prosjektleder i utviklingsavdelingen i NRK, tror andre nordiske TV-kanaler kommer til å kjøpe opp «Skam»-konseptet. De trenger bare litt tid.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Ole Hedemann er prosjektleder i utviklingsavdelingen i NRK og har vært på en mengde TV-messer.

Han sier «Skam» er så kompleks og nyskapende at innkjøperne – som ofte er hvite menn som pusher 50 – blir redde for å satse på serien.

– Innkjøperne skal tilbake til sine ledergrupper med serier som skal garantere for suksess i deres sendeskjemaer. De er ikke særlig risikovillige, for å si det sånn. Det er mange som klamrer seg fast til hvordan det var i går.

Han sier det blir for mange spørsmålstegn rundt «Skam», blant annet når det kommer til varigheten på de ulike klippene og publiseringstaktikken. Hedemann tror likevel ungdomsserien vil bli laget utenfor Norges grenser.

– Den vil antagelig bli laget i Norden, det vil jeg tro. Det er her vi har den største utbredelsen av smarttelefoner og nettbrett. Gi det tre år, sier han.

Ikke moden for salg

Men er det ikke det tv-kanalene vil ha? En nyskapende serie som treffer unge?

– Når vi er på messer i Cannes og lignende, sier de som kjøper tv-serier at de vil ha noe nytt og ferskt. Men det de ender opp med å kjøpe er «same same but different». De kjøper det som er veldig trygt og A4, sier innkjøpssjef Ann Christin Siljan i Nordic World, et salgssamarbeid mellom NRK, TV 2, svensk TV4 og finsk MTV3.

Kulturstrøm

  • Musk ikke lenger verdens rikeste

    Forretningsmannen Elon Musk er ikke lenger verdens rikeste mann, viser årets liste fra magasinet Forbes.

    Musk må i år se seg forbigått av franskmannen Bernard Arnault, som eier motehuset Louis Vuitton.

  • Wenche Foss' ærespris til Linn Skåber og Skeiv ungdom

    Skuespiller, komiker og forfatter Linn Skåber og organisasjonen Skeiv Ungdom får Wenche Foss’ Ærespris 2022.

    Wenche Foss’ Ærespris skal ifølge statuttene gå til en person, organisasjon eller institusjon som i sterk grad kan forbindes med hennes livsglede, formidlingsevne og engasjement – både på og utenfor den kunstneriske arenaen.

    Linn Skåber
    Foto: Terje Bendiksby / NTB