Hopp til innhold

Utlandet tør ikke satse på «Skam»

Utlandet er ikke klare for tv-serien «Skam». For utenlandske innkjøpere er TV-serien rett og slett for vågal.

Den utenlandske traileren av Skam, som NRK prøver å selge inn serien med på diverse TV-messer.

«SHAME»: Her er den engelske traileren av NRK-serien. Så langt har det vært vanskelig å selge inn «Skam» blant utenlandske innkjøpere.

«Skam» er blant de mest populære TV-seriene NRK noen gang har vist. Men NRK har ennå ikke lykkes med å selge konseptet til utlandet.

Mens serier som «Kampen om Tungvannet», «Mammon» og «Datoen» har blitt solgt til en rekke land, får NRK tilbakemelding på at Skam er for grov.

– Tilbakemeldingene vi får er at alkoholbruken er veldig dominerende. De er ikke bare litt fulle, de veldig fulle, sier Claudia Schmitt om de norske ungdomsjentene i serien.

Schmitt jobber i tyske Beta film, et selskap som drar rundt på tv-messer for å selge NRKs programmer. På årets TV-messe i den franske filmbyen Cannes var det mange utenlandske innkjøpere som viste stor interesse for «Skam», men noe salg ble det ikke.

– Konseptet med å være på nett og lede seerne tilbake til TV er veldig innovativt og progressivt. De andre landene trenger tid på å forstå denne publiseringsmetoden, sier Schmitt til NRK.

– Gi det tre år

Ole Hedemann

TRE ÅR: Ole Hedemann, prosjektleder i utviklingsavdelingen i NRK, tror andre nordiske TV-kanaler kommer til å kjøpe opp «Skam»-konseptet. De trenger bare litt tid.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Ole Hedemann er prosjektleder i utviklingsavdelingen i NRK og har vært på en mengde TV-messer.

Han sier «Skam» er så kompleks og nyskapende at innkjøperne – som ofte er hvite menn som pusher 50 – blir redde for å satse på serien.

– Innkjøperne skal tilbake til sine ledergrupper med serier som skal garantere for suksess i deres sendeskjemaer. De er ikke særlig risikovillige, for å si det sånn. Det er mange som klamrer seg fast til hvordan det var i går.

Han sier det blir for mange spørsmålstegn rundt «Skam», blant annet når det kommer til varigheten på de ulike klippene og publiseringstaktikken. Hedemann tror likevel ungdomsserien vil bli laget utenfor Norges grenser.

– Den vil antagelig bli laget i Norden, det vil jeg tro. Det er her vi har den største utbredelsen av smarttelefoner og nettbrett. Gi det tre år, sier han.

Ikke moden for salg

Men er det ikke det tv-kanalene vil ha? En nyskapende serie som treffer unge?

– Når vi er på messer i Cannes og lignende, sier de som kjøper tv-serier at de vil ha noe nytt og ferskt. Men det de ender opp med å kjøpe er «same same but different». De kjøper det som er veldig trygt og A4, sier innkjøpssjef Ann Christin Siljan i Nordic World, et salgssamarbeid mellom NRK, TV 2, svensk TV4 og finsk MTV3.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters