Hopp til innhold

Tar i bruk Snapchat for å gjøre folk tryggere i påskefjellet

Flere av hyttene til Den Norske Turistforening (DNT) har tatt i bruk Snapchat og sosiale medier for å kunne varsle om endringer i været. – En god ide, sier Røde Kors.

Trine Marie Johansen og Ole Martin Moen

Trine Marie Johansen og Ole Martin Moen sender ut oppdateringer på Snapchat til overnattingsgjester i påsken.

Foto: Privat

– Værmeldingene er sjelden nøyaktige. I fjor var det et par damer som kom hit og forventet relativt godt vær, men da snudde været ganske kraftig. De ble værfast her i to døgn, forteller Trine Marie Johansen.

Sammen med kjæresten Ole Martin driver hun Skogadalsbøen turisthytte i Jotunheimen. Fra den ser man opp på barfjellet, der vinden blåser av toppene, og hele veien ned til skoggrensen. Derfor har vertskapet tatt i bruk Snapchat – for å nå ut til gjestene med væroppdateringer fra det de kan se fra hytten.

Flere tusen overnattingsgjester

De mener Snapchat og andre sosiale medier bidrar til å øke folks sikkerhet i fjellet, fordi det blir lettere å nå ut til mange på en gang. Og det kan trengs. DNTs overnattingstall i påsken har ligget på 12.800 gjester i snitt de siste fem årene. De fire første nettene i påsken har de hatt 5.629 overnattingsgjester.

Men bruker folk sosiale medier på påskefjellet, eller er skiturene tid for ro og lange tanker? NRK snakket med mange skifolk på Hafjell, og de aller fleste sier de faktisk bruker sosiale medier.

Røde Kors: – Spennende initiativ

Og kanskje er det bra. I påsken i fjor måtte Røde Kors ut på 189 henteoppdrag, der folk ikke kom seg ned fra fjellet på egen hånd. Og det var like mange året før.

At DNT nå vil ut med værinfo i flere kanaler, liker Røde Kors godt.

– Vi synes det er et spennende initiativ fra DNT, sier Sven Bruun, nestleder i Landsrådet til Norges Røde Kors.

For det går ikke alltid bra. Sammen med DNT laget Røde Kors fjellvettreglene i 1950, som de oppdaterte første gang i 1967, etter at 17 personer omkom i påskeuværet.

– Selv om vi tror at det må være i tillegg til den vanlige varslingen, det er fremdeles viktig at folk sjekker varsom.no, værmeldingen, så kan man bruke sosiale medier i tillegg, sier Bruun.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters