Sony-toppsjef hyller Kygo

Sony Music-toppsjef Edgar Berger sier til NRK at norske Kygo er svært viktig for dem. – Han er født i den digitale musikkens gullalder, sier musikkmogulen.

Kygo

STOR FREMTID: Alt tyder på at den norske 23-åringen Kyrre Gørvell-Dahll har en stor fremtid i internasjonal musikk. Her er han avbildet på Coachella-festivalen i 2015.

Foto: Rich Fury / Ap/NTB Scanpix
Daniel Eriksen
Journalist
Edgar Berger

SJEF: Edgar Berger er sjef for Sony utenfor USA. Han tror Kygo har en stor fremtid hos plateselskapet.

Foto: Sony

I går formiddag var noen av verdens mektigste toppsjefer i musikkbransjen samlet for å presentere nye tall fra den verdensomspennende bransjeorganisasjonen IFPI.

Under åpningstalen ble den norske EDM-artisten Kygo trukket frem som et kroneksempel på en artist som har en stor fremtid i den nye digitale musikkhverdagen.

Kygo har platekontrakt med Sony, et av verdens største plateselskaper. Edgar Berger, som er sjef for plateselskapet utenfor USA, har blant annet Beyoncé, Foo Fighters, Pink Floyd og Alicia Keys i stallen.

Likevel var det den norske 23-åringen som ble trukket frem under pressekonferansen.

– Kygo er stor for oss, og han har blitt født i den digitale musikkens gullalder, sier Berger til NRK.

Digitalt like stort som fysisk

Under pressekonferansen kom det frem at den globale musikkindustrien for første gang tjente like mye penger på digital musikk som på salg av fysiske formater.

På verdensbasis ble det omsatt digital musikk for 55,4 milliarder kroner i 2014, en stigning på 6,9 prosentpoeng fra året før.

Det er her Sony-toppsjefen mener Kygo kommer inn i bildet. Berger mener at Kygo er et stjerneeksempel på en artist som passer den nye musikkhverdagen perfekt.

– Den nye digitale alderen hjelper oss til å finne artister og få dem ut over hele verden mye fortere enn før, sier Berger om bergenseren.

Sony: – Vi følger med på alt

Sony-toppsjefen forteller at jobben med å spre musikken til talenter som Kygo har blitt veldig annerledes enn før den nye digitale musikkhverdagen.

– Vi følger med på alt. Vi kan se hvor musikken er populær, hvem som hører på den, hvordan de hører på den og så videre.

Han forteller også at spillelistene har tatt over for det døende albumformatet.

– Spillelister er veldig viktige nå. Vi får ofte tak i populære artister før radio begynner å spille dem verden over, og da kan vi vise til spillelister får å få dem til å spille artistene vi vil.

Det har ikke lyktes NRK.no å komme i kontakt med Kygo i forbindelse med denne artikkelen.