Hopp til innhold

Digital musikk like stort som CD og vinyl

Den globale musikkindustrien tjente i fjor for første gang like mye penger på digital musikk som på salg av fysiske formater. Likevel er totalomsetningen halvert siden 1999.

Pharrell Williams

SKAPTE MONSTERHIT: Pharrell Williams' «Happy» er den digitale singelen som omsatte for mest i 2014, ifølge ferske tall fra IFPI.

Foto: KEVIN WINTER / Afp

Det viser en fersk rapport fra musikkindustriens interesseorganisasjon IFPI.

På verdensbasis ble det omsatt digital musikk for 55,4 milliarder kroner i 2014, en stigning på 6,9 prosentpoeng fra året før.

Det utgjør 46 prosent av alt musikksalg. Det er første gang at dette tallet tangerer andelen for fysiske formater på verdensbasis.

I Norge ble digitalt musikksalg større enn fysisk allerede i 2011.

Halvparten av omsetningen i 1999

De resterende åtte prosentene kommer fra bruk av musikk i film, på tv og på offentlige steder.

Taylor Swift

VERDENS MEST POPULÆRE ARTIST: Den høythengende tittelen gikk til Taylor Swift i fjor, ifølge IFPI. Se hele listen i faktaboksen.

Foto: Instagram

Totalomsetning av musikk i verden inkludert fysiske formater utgjorde 120,2 milliarder kroner, en nedgang på bare 0,4 prosentpoeng fra 2013.

Likevel er dette et lavt tall – i 1999 var omsetningen nesten 217 milliarder, altså nær det dobbelte hvis man justerer for inflasjon.

– Jeg tror vi vil komme tilbake til de gamle topptallene vi så rundt årtusenskiftet. Men noe tidsperspektiv er vanskelig å gi, sier administrerende direktør Petter Singsaas i Universal Music Norge til DN.

– Strømming er «hjertet»

IFPI skriver i en pressemelding at betalte strømmetjenester har blitt «hjertet av» musikkbransjens forretningsmodell. Tjenester som Spotify og Tidal utgjør nå 23 prosent av det digitale markedet.

Ifpi-sjef Frances Moore

– FORBRUKERE VIL BARE HA TILGANG: De vil ikke eie musikken, sier IFPI-sjef Frances Moore.

Foto: Matt Dunham / Ap

– Den digitale revolusjonen har fortsatt inn en ny fase. Den drives av forbrukerens ønske om tilgang til, snarere enn eierskap til, musikken, sier IFPIs administrerende direktør Frances Moore i pressemeldingen.

Blant de fysiske formatene har LP-platene en enorm vekst. Omsetningen økte med 54,7 prosentpoeng sammenliknet med året før, melder IFPI.

Pharrell og «Frozen» topper

IFPI har i samme rapport publisert sine lister over hvilke album og digitale singler som omsatte for mest i 2014.

Listene toppes av filmmusikken fra Disney-suksessen «Frost» og Pharrell Williams' hit «Happy»:

IFPIs topp ti digitale singler i 2014

Artist

Tittel

Salg (i millioner)

1

Pharrell Williams

«Happy»

13,9

2

Katy Perry feat. Juicy J

«Dark Horse»

13,2

3

John Legend

«All of Me»

12,3

4

Meghan Trainor

«All About That Bass»

11,0

5

Idina Menzel

«Let It Go»

10,9

6

Pitbull fet. Ke$ha

«Timber»

9,6

7

Iggy Azalea feat. Charli XCX

«Fancy»

9,1

8

Ariana Grande feat. Iggy Azalea

«Problem»

9,0

9

MAGIC!

«Rude»

8,6

10

Enrique Iglesias feat. Sean Paul, Descemer Bruno, Gente de Zona

«Bailando»

8,0

Ekspander/minimer faktaboks

IFPIs topp ti album i verden 2014

Artist

Albumtittel

Salg i millioner

1

Diverse artister

«Frozen»

10,0

2

Taylor Swift

«1989»

6,0

3

Ed Sheeran

«x»

4,4

4

Coldplay

«Ghost Stories»

3,7

5

Sam Smith

«In The Lonely Hour»

3,5

6

One Direction

«FOUR»

3,2

7

AC/DC

«Rock or Bust»

2,7

8

Diverse artister

«Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol.1»

2,5

9

Pink Floyd

«The Endless River»

2,5

10

Lorde

«Pure Heroine»

Ekspander/minimer faktaboks

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober