Hopp til innhold

Digital musikk like stort som CD og vinyl

Den globale musikkindustrien tjente i fjor for første gang like mye penger på digital musikk som på salg av fysiske formater. Likevel er totalomsetningen halvert siden 1999.

Pharrell Williams

SKAPTE MONSTERHIT: Pharrell Williams' «Happy» er den digitale singelen som omsatte for mest i 2014, ifølge ferske tall fra IFPI.

Foto: KEVIN WINTER / Afp

Det viser en fersk rapport fra musikkindustriens interesseorganisasjon IFPI.

På verdensbasis ble det omsatt digital musikk for 55,4 milliarder kroner i 2014, en stigning på 6,9 prosentpoeng fra året før.

Det utgjør 46 prosent av alt musikksalg. Det er første gang at dette tallet tangerer andelen for fysiske formater på verdensbasis.

I Norge ble digitalt musikksalg større enn fysisk allerede i 2011.

Halvparten av omsetningen i 1999

De resterende åtte prosentene kommer fra bruk av musikk i film, på tv og på offentlige steder.

Taylor Swift

VERDENS MEST POPULÆRE ARTIST: Den høythengende tittelen gikk til Taylor Swift i fjor, ifølge IFPI. Se hele listen i faktaboksen.

Foto: Instagram

Totalomsetning av musikk i verden inkludert fysiske formater utgjorde 120,2 milliarder kroner, en nedgang på bare 0,4 prosentpoeng fra 2013.

Likevel er dette et lavt tall – i 1999 var omsetningen nesten 217 milliarder, altså nær det dobbelte hvis man justerer for inflasjon.

– Jeg tror vi vil komme tilbake til de gamle topptallene vi så rundt årtusenskiftet. Men noe tidsperspektiv er vanskelig å gi, sier administrerende direktør Petter Singsaas i Universal Music Norge til DN.

– Strømming er «hjertet»

IFPI skriver i en pressemelding at betalte strømmetjenester har blitt «hjertet av» musikkbransjens forretningsmodell. Tjenester som Spotify og Tidal utgjør nå 23 prosent av det digitale markedet.

Ifpi-sjef Frances Moore

– FORBRUKERE VIL BARE HA TILGANG: De vil ikke eie musikken, sier IFPI-sjef Frances Moore.

Foto: Matt Dunham / Ap

– Den digitale revolusjonen har fortsatt inn en ny fase. Den drives av forbrukerens ønske om tilgang til, snarere enn eierskap til, musikken, sier IFPIs administrerende direktør Frances Moore i pressemeldingen.

Blant de fysiske formatene har LP-platene en enorm vekst. Omsetningen økte med 54,7 prosentpoeng sammenliknet med året før, melder IFPI.

Pharrell og «Frozen» topper

IFPI har i samme rapport publisert sine lister over hvilke album og digitale singler som omsatte for mest i 2014.

Listene toppes av filmmusikken fra Disney-suksessen «Frost» og Pharrell Williams' hit «Happy»:

IFPIs topp ti digitale singler i 2014

Artist

Tittel

Salg (i millioner)

1

Pharrell Williams

«Happy»

13,9

2

Katy Perry feat. Juicy J

«Dark Horse»

13,2

3

John Legend

«All of Me»

12,3

4

Meghan Trainor

«All About That Bass»

11,0

5

Idina Menzel

«Let It Go»

10,9

6

Pitbull fet. Ke$ha

«Timber»

9,6

7

Iggy Azalea feat. Charli XCX

«Fancy»

9,1

8

Ariana Grande feat. Iggy Azalea

«Problem»

9,0

9

MAGIC!

«Rude»

8,6

10

Enrique Iglesias feat. Sean Paul, Descemer Bruno, Gente de Zona

«Bailando»

8,0

IFPIs topp ti album i verden 2014

Artist

Albumtittel

Salg i millioner

1

Diverse artister

«Frozen»

10,0

2

Taylor Swift

«1989»

6,0

3

Ed Sheeran

«x»

4,4

4

Coldplay

«Ghost Stories»

3,7

5

Sam Smith

«In The Lonely Hour»

3,5

6

One Direction

«FOUR»

3,2

7

AC/DC

«Rock or Bust»

2,7

8

Diverse artister

«Guardians of the Galaxy: Awesome Mix Vol.1»

2,5

9

Pink Floyd

«The Endless River»

2,5

10

Lorde

«Pure Heroine»

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)