Det viser en fersk rapport fra musikkindustriens interesseorganisasjon IFPI.
På verdensbasis ble det omsatt digital musikk for 55,4 milliarder kroner i 2014, en stigning på 6,9 prosentpoeng fra året før.
Det utgjør 46 prosent av alt musikksalg. Det er første gang at dette tallet tangerer andelen for fysiske formater på verdensbasis.
I Norge ble digitalt musikksalg større enn fysisk allerede i 2011.
Halvparten av omsetningen i 1999
De resterende åtte prosentene kommer fra bruk av musikk i film, på tv og på offentlige steder.
Totalomsetning av musikk i verden inkludert fysiske formater utgjorde 120,2 milliarder kroner, en nedgang på bare 0,4 prosentpoeng fra 2013.
Likevel er dette et lavt tall – i 1999 var omsetningen nesten 217 milliarder, altså nær det dobbelte hvis man justerer for inflasjon.
– Jeg tror vi vil komme tilbake til de gamle topptallene vi så rundt årtusenskiftet. Men noe tidsperspektiv er vanskelig å gi, sier administrerende direktør Petter Singsaas i Universal Music Norge til DN.
– Strømming er «hjertet»
IFPI skriver i en pressemelding at betalte strømmetjenester har blitt «hjertet av» musikkbransjens forretningsmodell. Tjenester som Spotify og Tidal utgjør nå 23 prosent av det digitale markedet.
– Den digitale revolusjonen har fortsatt inn en ny fase. Den drives av forbrukerens ønske om tilgang til, snarere enn eierskap til, musikken, sier IFPIs administrerende direktør Frances Moore i pressemeldingen.
Blant de fysiske formatene har LP-platene en enorm vekst. Omsetningen økte med 54,7 prosentpoeng sammenliknet med året før, melder IFPI.
Pharrell og «Frozen» topper
IFPI har i samme rapport publisert sine lister over hvilke album og digitale singler som omsatte for mest i 2014.
Listene toppes av filmmusikken fra Disney-suksessen «Frost» og Pharrell Williams' hit «Happy»: