I 2013 sa Snapchat-gründerne nei til et tilbud fra Facebook på over tre milliarder dollar, rundt 25 milliarder norske kroner.
Evan Spiegel, mannen bak den populære bildemeldingstjenesten, ønsket ikke å selge selskapet. Det angrer han kanskje på nå.
- Les også:
Lekker penger
Ifølge regnskaper nettstedet Gawker har fått tilgang til, tapte nemlig selskapet 128 millioner dollar, over en milliard kroner, i perioden fra januar til november 2014.
I samme periode hadde selskapet inntekter på rundt 25 millioner kroner.
Regnskapet viser blant annet at Snapchat brukte rundt 108 millioner kroner på eksterne tjenester, nesten like mye som de brukte på å lønne sine ansatte.
Mike Dempsey i selskapet CB Insights beskriver overfor Gawker de røde tallene som «store i et ellevemånedersperspektiv, men ikke opprørende».
– Dette betyr ikke nødvendigvis at de sliter, men at selskaper av denne typen ofte bruker lang tid på å komme dit at de begynner å tjene penger, sier Torgeir Waterhouse i IKT Norge, som organiserer norske teknologibedrifter.
– Handler om brukerbasen
Selv om Snapchat blør penger, går ikke Waterhouse med på at Facebook, som også bladde opp seks milliarder for Instagram i 2012, tok for hardt i da de la 25 milliarder på bordet i 2013.
– Det handler ofte om at du har en stor brukerbase som kan eksponeres for markedsføring og betalte tjenester. Prissettingen er markedets vurdering av selskapets mulighet til å tjene penger på sikt. Så vil tiden vise om man treffer eller ikke.
Det kraftige underskuddet setter punktum for et turbulent år for den hurtigvoksende bildedelingstjenesten.
I fjor høst fikk hackere tilgang til en rekke private bilder via tredjepartstjenester som Snapsaved.
- Les også:
Senere samme år måtte selskapet møte i den amerikanske handelskommisjonen og forsvare seg mot anklager om at de hadde villedet sine brukere om personvern.
Nye inntektsmodeller
Perioden regnskapet dekker, er i all hovedsak fra før Snapchat introduserte annonser høsten 2014. Dermed kan selskapets økonomi allerede være sunnere enn fjorårets regnskapstall antyder.
Tidligere i år innledet også Snapchat et innholdssamarbeid med partnere som Vice, Buzzfeed og Cosmopolitan, og tilbyr nå profesjonelt produsert innhold pakket sammen med annonser.
– De har begynt å eksperimentere med tjenester der aktører betaler for å være del av deres univers, og de er vel omtrent der man kan forvente i den løypa. Om de er kommet dit hen at de kan begynne å tjene penger, er en annen sak, sier Waterhouse i IKT Norge.
Snapchat skal uansett ha rundt 2,5 milliarder kroner på bok, så selv med tap i milliardklassen er det fortsatt en stund igjen til kassen er tom.
- Les også: