Hopp til innhold

Slik feiret vi 100 års selvstendighet i 1914

Den mye omtalte jubileumsutstillingen i 1914 hadde langt mer å by på enn Kongolandsbyen. I sin nye bok tar Espen Ytreberg oss med tilbake til Frognerparken for 100 år siden.

En forsvunnet by

FORDUMS FROGNER: Espen Ytrebergs «En forsvunnet by» utforsker en glemt

Foto: Forlaget Press

– Det vi i dag kjenner som Frognerparken, er egentlig svaret på spørsmålet om hva man skulle gjøre med tomten som sto igjen etter Jubileumsutstillingen, sier professor og forfatter Espen Ytreberg til NRK.

Les: «Kongolandsbyen» går verden rundt

1,5 millioner besøkte Frognerparken

Den historiske Kongolandsbyen har fått mye oppmerksomhet denne våren, etter at det ble kjent at kunstnerne Mohamed Ali Fadlabi og Lars Cuzner planlegger å gjenskape paviljongen fra den norske jubileumsutstillingen i 1914.

Men som Ytreberg er nøye med å påpeke, var den opprinnelige Kongolandsbyen kun én av mange attraksjoner på utstillingen.

– Kongolandsbyen lå i en krok av «fornøyelsesavdelingen», der den konkurrerte om oppmerksomheten med en berg-og-dal-bane og «Floras dansesal» og andre tivoliaktige attraksjoner, forteller Ytreberg.

Les: Her bygges Kongolandsbyen opp igjen

Til daglig er han professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo. Nå har han skrevet boken «En forsvunnet by», om den omfattende utstillingen som fylte jordet mellom Skøyen, Frogner og Majorstua sommeren 1914.

Professor og forfatter Espen Ytreberg tar oss med til Frognerparken, som for 100 år siden huset Jubileumsutstillingen 2014.

GUIDE I FORSVUNNET BY: Espen Ytreberg har dykket i arkivene for å dokumentere jubileumsutstillingen 1914. Her tar han NRKs reporter med rundt i Frognerparken, der attraksjonene sto tett i tett for 100 år siden.

216 bygninger inntok området som i dag utgjør Vigelandsparken. I løpet av fem måneder tok utstillingen imot halvannen million besøkende, på et tidspunkt da det bodde rundt 2,4 millioner mennesker i Norge.

Modellert på verdensutstillingene

I dag er broen gjennom skulpturparken og inngangspartiet til Frognerparken det eneste som står igjen av den opprinnelige utstillingen, som utgjorde en slags by i seg selv de få månedene den sto oppført.

Forbildet var datidens storslåtte verdensutstillinger, og tanken var opprinnelig å lage en stor, nordisk utstilling etter modell fra utlandet. Da de andre nordiske landene ikke ville være med, ble det i stedet en utstilling om Norge og hva vi hadde oppnådd gjennom 100 år som selvstendig nasjon.

– Jubileumsutstillingen var en rekordstor manifestasjon av det som var moderne og felles i Norge i 1914, få år etter løsrivelsen fra Sverige. Det var en utstilling som skulle fortelle nordmenn at vi var verdig å være et eget land; at vi var like moderne og avanserte som andre land det var naturlig å sammenligne oss med, forteller Ytreberg.

Markerte slutten på «uskyldens tid»

Sommeren 1914 brøt første verdenskrig ut, og tiårene som fulgte var preget av klassekamp og omfattende omveltninger i samfunnet. Derfor har også jubileumsutstillingen blitt stående som symbolet på en epokes død, forteller Ytreberg.

– Jubileumsutstillingen kom på tampen av det som i ettertid fremstår som en uskyldig tid, en nasjonal feiringstid og internasjonal fredstid. Så kom klassekampen som skylte bort det borgerlige prosjektet som jubileumsutstillingen var en del av. Utstillingen har blitt stående som slutten på en epoke, men jeg har også vært opptatt av å se på den som begynnelsen på noe; en port til det moderne mediesamfunnet og varesamfunnet.

Selv om utstillingen fant sted i en brytningstid, ser Ytreberg fortsatt likheter mellom datidens tidsånd og Norge i jubileumsåret 2014.

– Utstillingen representerer en form for nasjonalisme som er veldig lik den vi holder oss med på 17. mai og i allmennkringkastingen i dag; det er en måte å samle nasjonen på som er én del opplysning og én del underholdning. Formen er «lettnasjonalistisk» – den er patriotisk, men ikke aggressiv. Det handler om å vise frem det beste man har og være stolt av det.

I morgen er det akkurat hundre år siden den store jubileumsutstillingen åpnet i Frognerparken i Oslo. 
Den største publikumsbegivenheten i norsk historie, der 1,5 millioner besøkende skulle få se hvordan Norge på 100 var blitt en moderne nasjon.

VIDEO: Torsdag er det 100 år siden Haakon VII åpnet jubileumsutstillingen i det som i dag er Frognerparken. Reporter: Åsa Vartdal.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober