Søknadsfristen til jobben som ny sjef ved Nasjonaloperaen utløp 1. september. Bare to av 61 navn på søkerlista er norske.
Direktør for Festspillene i Bergen, Per Boye Hansen, og leder for Oscarsborgoperaen, Anne Felberg, har søkt på stillingen som Paul Currans arvtager.
Skotske Paul Curran annonserte i juni at han slutter som operasjef, to år før åremålets utløp. Curran slutter i stillingen 1. januar 2012.
– Jeg er veldig glad i opera, og har lyst til å være med å prege norsk opera. Jeg mener jeg er i besittelse av kompetanse og erfaring som vil komme operaen til gode, sier Per Boye Hansen til NRK om hvorfor han har søkt jobben.
I tillegg er svenske Stefan Sköld, som i dag er programsjef i Trondheim Symfoniorkester, på lista over søkere.
Har størst tro på Hansen
NRKs musikkommentator Ragnhild Veire er ikke overrasket over at det er såpass stor overvekt internasjonale navn.
– Når man ser på tidligere søkerlister er nordmenn engstelige til å ta et så stort ansvar. Sånne jobber er også ettertraktet internasjonalt. Norske forhold er ikke gullkantet, men i hvert fall bronsekantet. Her er det midler til å gjøre ting, sier hun.
Veire tror likevel at Per Boye Hansen er den heteste søkeren på lista.
– Det står i utlysningsteksten at det er en fordel å mestre skandinavisk språk, og man må ha meget god kjennskap til norsk og skandinavisk operalitteratur. Det er ikke så mange utlendinger som har, men det har Boye Hansen. Dessuten har han stor administrativ erfaring. Der så vi at Paul Curran slet en del, sier hun.
- LES:
– Vanlig med få kvinner
Blant de utenlandske søkerne mener Veire at nederlenderen Guus Mostart vil være et spennende valg.
– Han er intendant ved Nationale Reisopera i Amsterdam, den høyeste stilingen i operahuset. Nå søker han seg til nye beitemarker etter at Nederland har kuttet mye i støtten til kultur. Operaen der er et etablert bra ensemble, sier hun.
Bare fire av de 58 navngitte søkerne er kvinner. Ragnhild Veire sier en slik skjevfordeling med tanke på kjønn er vanlig i kulturlivets kunsteriske toppstillinger.
– Når det gjelder administrative toppstillinger er det større kvinneandel. Men på samme måte som det finnes få kvinnelige dirigenter finnes det få kvinnelige operaregissører, sier hun.
LES OGSÅ: