NRK Meny
Kommentar

Derfor er Boye Hansen den beste søkeren

Festspilldirektør Per Boye Hansen er den beste kandidaten til jobben som operasjef, skriver NRKs musikkommentator Ragnhild Veire.

Per Boye Hansen

Kommentator Ragnhild Veire har troa på Per Boye Hansen som ny sjef for Nasjonaloperaen i Oslo.

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Listen av internasjonale søkere er oppsiktsvekkende lang og bred, fra Hawaii via Hong Kong til Norge. En del av søkerne har regierfaring i kombinasjon med administrativ erfaring.

Men få har den organisasjonsmessige ledelseserfaringen som etterspørres her, i kombinasjon med kunnskap om norsk og skandinavisk kultur.

Veire kommentar BRUK

Derfor tror jeg Per Boye Hansen er det sterkeste navnet på lista.

Gode kort på hånden

Boye Hansen har lite utøvende regierfaring. Det siste kreves heller ikke i utlysningsteksten, og det er egentlig litt oppsiktsvekkende. Operasjefjobben i Norge er en utpreget kunstnerisk ledelsesjobb.

Boye Hansen har gode nok kort på hånden: Han har regiutdannelse og internasjonal operaerfaring, både som velrenommert operasjef for den nokså radikale Komische Opera i Berlin, og som rådgiver for den prestisjetunge Zürich-operaen.

Som festspilldirektør i Bergen må han hele tiden holde seg oppdatert om hva som rører seg internasjonalt. Det ligger også noe i det at Boye Hansen hele tiden har vært imot ledelsesmodellen, hvor operasjefen ikke er øverste leder, men underlagt administrerende direktør Remlov og sidestilt med musikk- og ballettsjef.

Når han nå likevel velger å søke etter å ha blitt spurt, så har han trolig blitt lovet en del albuerom og frihet i stillingen.

Kjenner norsk kulturvirkelighet

Paul Curran

Paul Curran slet med forståelsen av norsk kulturvirkelighet, både politisk og kunsterisk, mener Ragnhild Veire.

Foto: Erik Berg

Men viktigst av alt er at Boye Hansen også kjenner norsk kulturvirkelighet ut og inn. Det gjelder både den politiske og den kunstneriske siden av saken.

Med nytt flott operahus har operainteressen vokst i Norge. Men vi trenger sårt noen som kan sette et preg og en retning på operatradisjonen i Norge, en retning som med eget hus så sent som i 2007 så å si må bygges fra bunnen av.

Momentet som lå i interessen rundt nytt bygg er over. Nå er det hverdagen og hardt arbeid som gjelder. Da må kunnskapen om norsk kultur og musikk være god.

Der så vi at den forrige operasjefen Paul Curran raskt kom på kant med noen av de toneangivende norske komponistene.

Han hadde heller ikke den administrative erfaringen som Boye Hansen besitter.

Få kvinner overrasker ikke

Blant de utenlandske søkerne virker nederlenderen Guus Mostart som et spennende valg.

Han er intendant ved Nationale Reisopera i Amsterdam, den høyeste stilingen i operahuset. Nå søker han seg til nye beitemarker etter at Nederland har kuttet mye i støtten til kultur.

Operaen der er et etablert og bra ensemble, men muligens er han litt på vei ut. Også James Conway er en god søker, med ledelseserfaring fra The English Touring Opera.

Bare fire av 58 navngitte søkere er kvinner, men en slik skjevfordeling med tanke på kjønn er vanlig i kulturlivets kunstneriske toppstillinger. Når det gjelder administrative toppstillinger er det større kvinneandel.

På samme måte som det finnes få kvinnelige dirigenter finnes det få kvinnelige operaregissører. Der har ikke kvinner nådd opp ennå. Men det kommer.

Per Boye Hansen kjenner norsk kulturvirkelighet ut og inn. Det gjelder både den politiske og den kunstneriske siden av saken.

Ragnhild Veire