I helgen spilte André Øvredal inn over 185 millioner kroner på amerikanske kinoer med skrekkfilmen «Scary Stories To Tell In The Dark».
For ni år siden lå han på den norske kinotoppen med «Trolljegeren». Slik trampet 46-åringen over broen til Hollywood.
– Jeg føler jeg gjør ting jeg virkelig har lyst til. Jeg er veldig heldig som får lov til å utfordre meg selv i et Hollywood-system som tross alt krever at filmene er av en viss type og form for å fungere, sier Øvredal.
Han fikk regijobben på «Scary Stories To Tell In The Dark» etter å ha blitt headhuntet av filmens produsent, Oscar-vinner Guillermo del Toro.
Nå er Øvredal i gang med sitt tredje, største og ikke minst dyreste Hollywood-prosjekt: Filmatiseringen av Stephen King-boka «The Long Walk».
– Jeg tenker ikke på pengepresset. Man har et kamera og to eller tre skuespillere foran det. Om det eksploderer rundt dem, er ikke så viktig. Presset på meg går på at filmen må fungere, og levere, sier han.
Rekordmange nordmenn
De norske suksesshistoriene fra Hollywood har vært rekordmange de siste årene.
I tillegg til Øvredal, har regissører som Joachim Rønning, Roar Uthaug og Oscar-nominerte Morten Tyldum hatt navnet sitt på amerikanske rulletekster.
Det samme har skuespillere som Ingrid Bolsø Berdal, Lisa Loven Kongsli, Aksel Hennie og Kristoffer Hivju.
– Jeg tror Hollywood har hatt et tiår med stor åpenhet mot resten av verden. De har søkt mot skuespillere og filmskapere for å tilføre ny energi som de kanskje ikke har selv i øyeblikket, sier Øvredal.
En annen nordmann Hollywood har oppsøkt, er Lars Klevberg. 39-åringen har i sommer hatt regi på nyinnspillingen av grøsserklassikeren «Child's Play» fra 1988.
– Flere norske regissører har ønsket å gjøre mer sjangerbevisste produksjoner de siste årene, og gjennom det skapt film Hollywood ser potensial i. Enten som nyinnspilling, eller i at de ønsker å satse på talentene bak, sier Klevberg.
- Hollywood besøker også Norge:
Lever ikke lenge med flopp
Filmanmelder Aksel Kielland i Morgenbladet tror profesjonaliseringen av norsk filmbransje er årsaken til masseimporten av nordmenn til filmbyen.
– De som har blitt rekruttert til Hollywood de siste årene, er de som har laget det vi kan kalle «Hollywood-film», sier Kielland.
Inngangen til Hollywood er ikke enkel. Men veien ut er betydelig enklere. Det er Øvredal klar over.
– Jeg har fått et slags gjennombrudd når Guillermo del Toro banker på døra, men det varer bare så lenge. Når den filmen kommer ut nå, så må den levere på alle måter, sier han.
– Får jeg en flopp, er det fort ut altså.