Reklamerte for Kaptein Sabeltann på piratnettsted

De norske selskapene NSB og Dyreparken i Kristiansand har annonsert på ulovlig fildelingsside.

NRK fant reklame for Kaptein Sabeltann på piratnettside.

ULOVLIG NETTSIDE: På piratnettsiden Primewire ble det reklamert for Kaptein Sabeltann. På samme nettside ble det også reklamert for NSB og Dyreparken i Kristiansand.

Foto: NRK

Forrige uke ble det slått fast i Oslo tingrett at norske nettleverandører må blokkere sju nettsider med piratvirksomhet.

Nå kan NRK avsløre at det ulovlige fildelingsnettstedet Primewire har publisert annonser for Kaptein Sabeltann, Dyreparken i Kristiansand og NSB.

Willy Johansen, leder i Rettighetsalliansen, mener selskapene ufrivillig er med på å finansiere kriminell virksomhet.

Willy Johansen

KRITISK: Willy Johansen er leder i Rettighetsalliansen. Han mener mediebyråene må skjerpe seg kraftig.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

– De ulovlige sidene tjener store penger på annonsering. Dette er ikke bra i det hele tatt. Mediebyråene rundt om i Europa sprer annonser for å treffe et visst antall mennesker, uten å se hvor de setter dem. Her bør mediebyråene skjerpe seg kraftig.

Tar avstand

Salgs- og markedssjef i Dyreparken i Kristiansand, Anniken B. Schjøtt, forteller at de ikke ønsker å annonsere på piratnettsteder.

NRK fant reklame for Dyreparken på piratnettside.

STØTTER IKKE: Dyreparken i Kristiansand tar avstand fra piratkopiering.

Foto: NRK

– Vi tar fullstendig avstand fra slike sider. Vi er en kulturformidler selv, og ønsker absolutt ikke å være med på å støtte noen som kopierer andre folks verk.

Åge-Christoffer Lundeby

EN GLIPP: – Dette er sterkt beklagelig, sier NSBs kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.

Foto: Rune Jensen / NRK
NRK fant reklame for NSB på piratnettside.

TOGREKLAME: På piratnettsiden var det reklame for NSB.

Foto: NRK

– En uheldig glipp. Dette er sterkt beklagelig, og er nå borte fra siden, sier NSBs kommunikasjonssjef, Åge-Christoffer Lundeby.

– Beklagelig

Erik Solberg er digital leder i Carat, mediebyrået som har formidlet reklamen.

– Vi kan ikke annet enn å beklage dette. Vi har stengt all aktivitet hos underleverandøren i det nettverket. Vi jobber iherdig med å rette det opp for å sørge for at dette ikke skjer igjen. Leverandøren er et stort internasjonalt annonsenettverk.

Kulturstrøm

  • Satset alt for å bli artist

    Stig Brenner, artisten tidligere kjent som Unge Ferrari, ble i helgen tildelt «P3-prisen». Etter flere år med hardt arbeid brøt Stig Joar Haugen endelig gjennom og tok hele landet med storm. Men veien har vært tyngre enn han hadde regnet med. Les intervjuet med vinneren her.

    P3 Gull - P3-prisen
    Foto: Kim Erlandsen / NRK
  • Over 130.000 har besøkt nye Munch

    Den første måneden har over 130.000 besøkt det nye Munch-museet. Det er mer enn det de gamle lokalene hadde på et helt år. Det sier direktør Stein Olav Henriksen til TV 2.