NRK Meny
Normal

Reklamerte for Kaptein Sabeltann på piratnettsted

De norske selskapene NSB og Dyreparken i Kristiansand har annonsert på ulovlig fildelingsside.

NRK fant reklame for Kaptein Sabeltann på piratnettside.

ULOVLIG NETTSIDE: På piratnettsiden Primewire ble det reklamert for Kaptein Sabeltann. På samme nettside ble det også reklamert for NSB og Dyreparken i Kristiansand.

Foto: NRK

Forrige uke ble det slått fast i Oslo tingrett at norske nettleverandører må blokkere sju nettsider med piratvirksomhet.

Nå kan NRK avsløre at det ulovlige fildelingsnettstedet Primewire har publisert annonser for Kaptein Sabeltann, Dyreparken i Kristiansand og NSB.

Willy Johansen, leder i Rettighetsalliansen, mener selskapene ufrivillig er med på å finansiere kriminell virksomhet.

Willy Johansen

KRITISK: Willy Johansen er leder i Rettighetsalliansen. Han mener mediebyråene må skjerpe seg kraftig.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

– De ulovlige sidene tjener store penger på annonsering. Dette er ikke bra i det hele tatt. Mediebyråene rundt om i Europa sprer annonser for å treffe et visst antall mennesker, uten å se hvor de setter dem. Her bør mediebyråene skjerpe seg kraftig.

Tar avstand

Salgs- og markedssjef i Dyreparken i Kristiansand, Anniken B. Schjøtt, forteller at de ikke ønsker å annonsere på piratnettsteder.

NRK fant reklame for Dyreparken på piratnettside.

STØTTER IKKE: Dyreparken i Kristiansand tar avstand fra piratkopiering.

Foto: NRK

– Vi tar fullstendig avstand fra slike sider. Vi er en kulturformidler selv, og ønsker absolutt ikke å være med på å støtte noen som kopierer andre folks verk.

Åge-Christoffer Lundeby

EN GLIPP: – Dette er sterkt beklagelig, sier NSBs kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby.

Foto: Rune Jensen / NRK
NRK fant reklame for NSB på piratnettside.

TOGREKLAME: På piratnettsiden var det reklame for NSB.

Foto: NRK

– En uheldig glipp. Dette er sterkt beklagelig, og er nå borte fra siden, sier NSBs kommunikasjonssjef, Åge-Christoffer Lundeby.

– Beklagelig

Erik Solberg er digital leder i Carat, mediebyrået som har formidlet reklamen.

– Vi kan ikke annet enn å beklage dette. Vi har stengt all aktivitet hos underleverandøren i det nettverket. Vi jobber iherdig med å rette det opp for å sørge for at dette ikke skjer igjen. Leverandøren er et stort internasjonalt annonsenettverk.