Hopp til innhold

Spennende men lang Hole

Høstens roman fra Jo Nesbø -"Panserhjerte"- er tilbake ved sin helt Harry Hole, og dette er spennende. Men boken er lenger enn stoffet tåler, mener NRKs anmelder.

Jo Nesbø

Forfatter og artist Jo Nesbø i forbindelse med lanseringen av voken 'Panserhjerte'.

Foto: Berit Roald / Scanpix

I løpet av de siste to-tre bøkene har historiene om Harry Hole og hans meritter ved Voldsavsnittet på Oslo politikammer gjennomgått en merkbar kursendring.

Hør: Anmeldelse og studiosamtale om "Panserhjerte"

Fra å være svært velskrevne, moderne og til dels nyskapende politiromaner, har utviklingen gått i retning av actiondrevne spenningsromaner som fremdeles er uhyre velskrevne, men også stadig lengre bøker.

Hong Kong og maktkamp

Årets utgivelse ”Panserhjerte” understreker denne utviklingen. Historien starter med at en kvinnelig kollega (hvis vi altså overser at Hole strengt tatt har sagt opp jobben ved oslopolitiet) blir sendt til Hong Kong for å hente Hole hjem.

Det drepes kvinner i Oslo på bestialsk vis – en ny seriemorder fryktes å være på ferde. Holes gamle sjef og englevakt Gunnar Hagen ser i tillegg at den nye lederen for Kripos, Mikael Bellman (ja, du hørte riktig) vil benytte denne saken til skaffe seg og Kripos all makt over norsk drapsetterforskning, og ta denslags fra Hagen og Voldsavsnittet.

Forfatteratlas: Jo Nesbø


Utspekulert

Panserhjerte

Krimromanen 'Panserhjerte.

Foto: Aschehoug

Plottet i ”Panserhjerte” er riktig utspekulert og dessuten kronglete nok til å fylle denne lille mursteinen med høydramatikk, nesten-løsninger, feilgrep, nye løsninger og gjentatt overlevelse med det berømmelige nødrop. Det hele foregår i Hallingsskarvet, i Afrika, Oslo og ved Lyseren i Østfold.

Harry holder seg til dels unna børsten ved å røyke opium i stedet, derfor Hong Kong. Men Rakel, hans livs elskede, og nesten-sønnen Oleg er borte på hemmelig adresse etter at Snømannen i forrige bok forgjeves forsøkte å ta livet av dem.

Høy spenning


Jo Nesbø har enda en gang skrevet en svært spennende Hole-historie, og språket hans er stadig en fryd å lese, upåfallende muntlig der det skal være muntlig og renskåret skriftlig når det er behovet. Han makter stadig å beskrive grov vold på en måte som gir en tilnærmet mening.

Video: Inga Sæther tegner Harry Hole (Fra Bokprogrammet 2006)

Spørsmålstegn



Når det er sagt; mine spørsmålstegn ved utviklingen av Hole-serien blir flere for hver bok. Jeg sa at plottet er riktig utspekulert – og mener det også, i beste forstand. Men er det samtidig gjennomtenkt? I den forstand at det holder vann i realistisk forstand? Ikke hele veien, vil jeg hevde. Særlig er det en episode med en politifelle som nok befinner seg et stykke forbi toppen.

For lang?



Så er det lengden. Til og med velskrevet action og høy mord-rate kan bli nok. Det er ingen liten oppgave å fylle 640 sider. Med fare for å gjenta meg selv; redigering gir noen ganger enda bedre bøker.

Video: Arkivklipp om Jo Nesbø

Flere saker om litteratur HER

Følg NRK bok på Twitter

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.