NRK Meny
Normal

Norsk Folkehjelp angrer på at de leide inn bloggeren Sophie Elise Isachsen

Norsk Folkehjelp betalte bloggeren Sophie Elise Isachsen 30.000 kroner for en førstehjelpskampanje. De advarer andre organisasjoner mot å gjøre lignende kampanjer.

Sophie Elise Isachsen

POPULÆR: Sophie Elise Isachsen (21) er for tiden landets mest populære blogger. Her fra forrige ukes Blog Awards, hvor hun vant prisen for Årets blogger.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Sophie Elise Isachsen ble kåret til årets blogger på Vixen Blog Awards sist helg – mye på grunn av det samfunnsengasjementet hun har vist i året som gikk.

Bloggerne har markert seg mer i den offentlige debatten den siste tiden. Men da Norsk Folkehjelp i fjor høst ga Sophie Elise Isachsen 30.000 kroner for å blogge, gikk det galt, sier de selv. Nå fraråder organisasjonen andre å inngå lignende avtaler.

– Det er stor risiko for humanitære organisasjoner og at dette går utover vårt eget omdømme. Vi kan bli sett på som useriøse, og den risikoen er ikke jeg villig til å ta, sier Håkon Ødegaard, kommunikasjonssjef i Norsk Folkehjelp, til NRK.

Sophie Elise Isachsen i kampanje for Norsk Folkehjelp

Faksimile av innlegget Sophie Elise Isachsen la ut på bloggen sin på oppdrag fra Norsk Folkehjelp.

Foto: Faksimile

Fikk hets

Håkon Ødegaard, kommunikasjonssjef

ANGRER: Kommunikasjonssjef Håkon Ødegaard advarer andre organisasjoner mot lignende avtaler som de selv hadde med bloggeren Sophie Elise.

Foto: Norsk Folkehjelp

Sophie Elise Isachsen ble i oktober med på en kampanje om førstehjelp som feilet fullstendig. I tillegg til at den kjente bloggeren mottok svært mye hets, ble også Norsk Folkehjelp feilaktig beskyldt for å ha brukt innsamlede penger på å betale henne. De redegjorde senere for at pengene kom fra salg av førstehjelpskurs og – utstyr.

Norsk Folkehjelp betalte bloggeren Sophie Elise Isachsen for å skrive et provoserende blogginnlegg om førstehjelp. Hun tok en «selfie» ved siden av det som tilsynelatende var en mann med hjertestans, men ifølge VG var reaksjonene hos leserne kraftige.

– Åpenbart angrer jeg på det. Vi skulle ikke gjort det i utgangspunktet. Det var et reklamebyrå som hadde laget et kjempestort opplegg, og vi følte oss litt presset til å gjennomføre det. Det angrer jeg på, sier Ødegaard til NRK.

Flere organisasjoner NRK har vært i kontakt med er svært interesserte i å bruke bloggere til å fronte meningene sine. Til dem har Norsk Folkehjelp dette rådet:

– Jeg vil fraråde å betale for å bruke bloggere. Det ble en voldsom storm fordi folk følte seg lurt. Det var ikke bra for oss og ikke bra for henne. Dette er ikke noe vi kommer til å holde på med, sier Håkon Ødegaard.

Mener Norsk Folkehjelp må ta ansvar

Sophie Elise Isachsen er på reise, og har ikke mulighet til å kommentere saken.

Men Marte Schei, bloggerens manager, mener Norsk Folkehjelp må ha innsikt i bransjen og ta ansvar for næringskjeden de selv er en del av når de betaler et reklamebyrå for en kampanje.

– Som profesjonell aktør har de kjøpt en idé fra sitt reklamebyrå. Fra dette kjøpet håper vi det ligger en strategi om suksesskriterier. Norsk Folkehjelp og reklamebyrået har laget en kampanje i et kommunikasjonslandskap der man må vise ekstra aktosomhet. Da må de skille mellom feilslått komunikasjonsstrategi og valg av kanal, sier Schei til NRK.

– Når det er sagt, så har Sophie Elise som profilert blogger også et profesjonelt ansvar for alt som presenteres på bloggen. Hun synes det er interessant at Norsk Folkehjelp vil diskutere kampanjen.

Viktig med overraskelsesmoment

Det er Ko & Co som er reklamebyrået bak den omstridte kampanjen. Daglig leder i byrået, Nina Marie Hølke, sier de gikk flere runder med den ideelle organisasjonen og at kampanjen var godt forankret.

– En del av hele kampanjen var at vi skulle gå ut med et overraskelsesmoment. Det er en kreativ vinkling som jeg forstår er kontroversiell, og som man selvfølgelig kan diskutere. Men det var planlagt fra vår side for å få en sak på dagsorden. Det hadde ikke satt dagsorden i like stor grad dersom innlegget var merket, sier Hølke til NRK.

Samtidig sier Hølke at oppmerksomheten rundt kampanjen ikke ble helt som de ønsket. Det er noe de beklager.

– Men vi kommer til å fortsette å utfordre våre kunder og reklameavdeling. Det er viktig å tenke nye veier for å få våre produkter og annonsører på dagsorden, og bli lagt merke til, sier Hølke og legger til at de fortsetter samarbeidet med Norsk Folkehjelp og allerede er igang med nye førstehjelps-kampanjer.