Den norske nettdramaserien Skam har fått svært gode tilbakemeldinger verden over, og tidligere i år ble serien vist i amerikansk versjon i serien «Skam Austin». Den første episoden, som ble sendt 27. april i år, har blitt sett av 14 millioner seere på Facebook Watch.
Nå avslører Facebook at det blir det en sesong 2 av serien.
Norsk team er med
Simon Fuller, en av produsentene til serien, er en glad mann når han presenterer nyheten. Han er også svært takknemlig for at han får ha nordmenn med på laget.
– Jeg er svært begeistret for å skulle produsere sesong 2. Dette er en ny måte å fortelle historier på i USA, det er intimt og oppslukende. Vi er også så heldige å ha det originale norske temaet med oss.
– Har gitt større tenåringsengasjement
Han mener serien har hatt stor betydning for den amerikanske ungdomskulturen.
– Vi har begynt å se et signifikant større tenåringsengasjement i USA. Og vi opplever at publikum er trofaste mot Skam Austin, så vi er veldig optimistiske med tanke på hva vi vil oppnå i sesong 2.
Skam Austin forteller (som den norske originalserien) om livene til ungdommer og problemer som amerikanske tenåringer i Texas sliter med – og har tett kobling til sosiale medier og rollekarakterenes profiler der.
- Les også: Amerikanske «Skam» blir Facebook-serie
– Fortsetter å bryte barrierer
Ricky Van Veen ved Facebook Watch, som viser serien i USA, roser også den norske nyvinningen som USA har adaptert:
– Skam er et skinnende eksempel på hva en sosiale medier-video kan være, når teknologi og godt innhold er så tett integrert. Vi er begeistret over å videreutvikle denne spesielle serien, som fortsetter å bryte barrierer, med sitt usammenlignbare format.
Du kan se alle episodene av den amerikanske versjonen her.
– Helt enestående
Den norske versjonen av Skam bestod av fire sesonger. Serien ble sendt på NRK mellom 2015 og 2017 og var en kjempesuksess.
– I sum er Skam helt enestående bruks- og seertallsmessig. Skam representerer en ny og moderne form for TV-titting der både «å binge» og se i sanntid er viktige faktorer for bruken, sa Håkon Lund Sørensen i NRK Analyse da siste episode var sendt.