NRK Meny
Normal

Over 1,1 million så «Skam» den siste uken

Lørdag ble den aller siste episoden av suksess-serien «Skam» vist på NRK. Over en million mennesker var innom «Skam»-siden på P3 den siste uken.

Skam fan Korea

FRA SØR-KOREA: Skam har blitt stort også internasjonalt. Dette er tatt av en fan fra Sør-Korea.

Foto: Su Jeong Cha / Privat

I sum er Skam helt enestående bruks- og seertallmessig. Skam representerer en ny og moderne form for TV-titting der både «å binge» og se i sanntid er viktige faktorer for bruken. Samtidig er det vel trygt å si at det er den største suksessen blant unge, fordi «alle» i de yngre målgruppene kjenner til Skam, sier Håkon Lund Sørensen i NRK Analyse.

«Skam»-serien er den mest populære nett-tv serien på NRK noensinne. Den har hatt bredt nedslagsfelt, både nasjonalt og internasjonalt.

– Vi ser at Skam har beholdt den sterke posisjonen i Norge, og at engasjementet i verden er kjempestort tross i hele verden fordi folk har funnet andre måter å se klippene på, sier Lund Sørensen.

Sana i Skam

SANA: I den siste sesongen av «Skam» har karakteren «Sana» spilt av Iman Meskini hatt hovedrollen.

Foto: NRK

Stor kjennskap

I en kjennskapstest NRK utførte etter sesong 2, kom det frem at 98 prosent av alle 15-19-åringer i Norge kjente til «Skam». Serien ble for alvor oppdaget i utlandet sommeren 2016, og spredte seg først til Danmark og Sverige, før den spredte seg ut i hele verden.

I år har serien vært blokkert for brukere utenfor Norge. Publikum i Norden kunne derimot etterhvert se klippene som ble tilgjengelige på «Skam»-siden.

Håkon Moslet

OVERVELDET: Redaksjonssjef i P3, Håkon Moslet, sier de er overveldet over reaksjonene fra publikum.

Foto: Per Christian Gråberg / NRK

– Skam har vært en viktig serie for et ungt, norsk publikum. Etter hvert sprengte serien alle rammer for alder, nasjonalitet og forbruksmønster. Serien har truffet bredt og den har truffet dypt, sier redaksjonssjef i P3, Håkon Moslet.

Han sier de er overveldet over reaksjonene fra publikum.

– Da særlig fra de unge som har vært med på å prege serien fra researchfasen til et utrolig aktivt kommentarfelt og som nå sørger for at Skam lever videre i fangrupper verden over. Tusen takk til målgruppa og til fansen – uten dere hadde det ikke vært noe Skam, sier han.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).