NRK Meny
Normal

Mener filmdistributørene må ta skylden for bruk av ulovlige tjenester

– De er et fordyrende mellomledd og må ta ansvaret for at folk bruker tjenester som Popcorn Time for å se film, sier filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen.

Popcorn Time

POPULÆRT: Flere hundre tusen nordmenn bruker ulovlige strømmetjenester som Popcorn Times for å se film gratis.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

Hver uke ser 250 000 nordmenn på film gjennom den ulovlige strømmetjenesten Popcorn Time, viser tall fra TNS Interbuss. Nå mener filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen at filmdistributørene kan skyldes for utviklingen.

– Før var det vanskelig å distribuere film. Titalls kilo filmruller ble sendt jorden rundt. Nå går det med et tastetrykk, og distributørene tar like mye betalt. Det er ikke bærekraftig.

Får støtte av kollega

Han mener leieprisene må ned om piratvirksomheten skal ta slutt.

– Seerne har et alternativ som er gratis. Man kan ikke slå de i hodet og si: Du må betale 149 kroner. Det går ikke an. Du kan ikke kjempe mot tidevannet, sier Rolfsen.

Ulrik Rolfsen

KRITISK: Filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen mener filmdistributørene tar for mye penger for jobben de gjør.

Foto: Martin H. W. Zondag / NRK

Filmregissør Erik Poppe stiller seg bak påstanden.

– Det Ulrik sier er veldig aktuelt og berettiget. Når de putter penger i en film, så vil de ha så mye de kan ut i bakkant. Man kan kanskje si at de ber om en uforholdsmessig høy avkastning på de pengene.

Erik Poppe

ENIG: Regissør Erik Poppe synes også at distributørene tar seg for godt betalt.

Foto: NRK

– Et marked i endring

Morten Christoffersen, direktør Nordisk Film Distribusjon Norge, mener hele bransjen er i en stor omstilling hvor ingen ennå har funnet det riktige svaret.

– Det er et stort marked, og ved sånne skifter som dette er det klart det tar tid.

Christoffersen ønsker ikke å kommentere hvor vidt norsk filmdistribusjon tar for stor del av inntektene slik Rolfsen hevder.

Fjorårets regnskap viser at Norsk filmdistribusjon hadde sitt beste resultat siden selskapet ble etablert i 2008, med et overskudd på mer enn 37 millioner.