Hopp til innhold

Måtte forlate Operaen mot sin vilje

Per Boye Hansen får ikke forlenget åremålet som sjef for Operaen. – Jeg ønsket det, men fikk beskjed om at det ikke blir forlengelse. Noen begrunnelse har jeg ikke fått, sier en skuffet operasjef.

Per Boye Hansen

ÅREMÅLET FORLENGES IKKE: Per Boye Hansen fortsetter ikke i jobben som operasjef utover sommeren 2017.

Foto: Morten Holm / Scanpix

I 2011 ble det klart at Per Boye Hansen ble ny sjef i Den norske opera, med et åremål på fem år.

Fredag ettermiddag ble det kjent via en pressemelding at den tidligere festspillsjefen ikke fortsetter når åremålet utløper sommeren 2017. Han planlegger nå operaprogrammet for 2016/17, og det jobbes nå med å finne hans etterfølger.

– Har ikke fått begrunnelse

Nils Are Karstad Lysø

VIL IKKE KOMMENTERE: Administrerende direktør Nils Are Karstad Lysø sier at de har hatt samtaler og forhandlinger, men at de ikke har nådd en felles forståelse om veien videre.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Det er med tungt hjerte jeg må meddele at mitt åremål ved Den Norske Opera & Ballett ikke vil bli forlenget. Etter samtaler og forhandlinger med administrerende direktør og vårt styre, har det ikke lykkes oss i å komme frem til den felles forståelse som er nødvendig for et fornyet langsiktig samarbeid, sier Per Boye Hansen i en pressemelding.

Via e-post utdyper Per Boye Hansen overfor NRK.no hva som har skjedd:

– Uenigheten har gått på om jeg skal få fortsette eller ikke. Jeg har ønsket det, men fikk beskjed fra administrerende direktør om at han ikke ønsket å innstille på forlengelse. Noen begrunnelse har jeg ikke fått, skriver han.

– Du ønsket selv å fortsette?

– Ja, absolutt, og jeg hadde allerede lagt planer ut over perioden på mitt åremål. I operaverdenen er tre år veldig kort planleggingstid, sier han.

Radikal

Operaanmelder Eystein Sandvik

NRKs operaanmelder Eystein Sandvik spekulerer rundt om Per Boye Hansen kan ha vært for radikal.

Foto: Bård Skar / NRK

– Det var noe støy rundt Peer Gynt-oppsetningen. Har dette hatt noen innvirkning på at du ikke fortsetter?

– Som sagt vet jeg ikke hva som ligger bak avgjørelsen annet enn at det skal bygge på en helhetlig vurdering. Hva som ligger i det vet jeg ikke, skriver han.

NRK-kommentator Eystein Sandvik sier at Per Boye Hansen har brukt flere regissører som står for en radikal tilnærming til kjente operaer.

– Han har gjort det med til dels med stor suksess. Det var vært gode, interessante oppsetninger. Men det kan hende noen synes det blir for radikalt, sier Sandvik.

Per Boye Hansen sier at det ville overraske ham sterkt dersom dette er aspekter som er tatt med i en helhetsvurdering.

– Vi har fått stor anerkjennelse for våre nyproduksjoner. Men som sagt vet jeg ikke hva som ligger bak.

Ikke enige

Administrerende direktør Nils Are Karstad Lysø sier at de har hatt samtaler og forhandlinger, men at de ikke har nådd en felles forståelse om veien videre.

– Det er alltid en helhetsvurdering som ligger bak, men jeg kan ikke gå inn på enkelthetene i denne saken.

– Så det er ingen dårlig stemning mellom dere og Per Boye Hansen?

– Nei, det vil jeg ikke si, sier han.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.