Problemer for prestisjeprosjektet «Peer Gynt»

TV-produksjon lagt på is, avlyst forestilling og forsinkede noter. Problemene har stått i kø for operaens oppsetning av Ibsens mesterverk.

Operaen i Oslo og Per Boye Hansen

PLANLAGT PREMIERE 29. NOVEMBER: Operaen i Bjørvika skal i utgangspunktet huse urpremieren av «Peer Gynt» i operaversjon neste lørdag. Operasjef Per Boye Hansen har møtt mange hindringer langs veien til premiere.

Foto: Terje Rakke/Marit Hommedal / Nordic Life/NTB Scanpix

Hundrevis av involverte er i høyspenn i Operaen foran urpremieren på storproduksjonen «Peer Gynt» om åtte dager.

Forestillingen er en del av Operaens grunnlovsmarkering, og flere av verdens fremste operakritikere kommer til Oslo for å se hva operasjef Per Boye Hansen har klart å gjøre med Ibsens nasjonalfortelling.

Men forberedelsene har møtt mange hindre:

  • De siste notene ble levert kun 18 dager før premieren.
  • Litt over halvparten av billettene er solgt.
  • Det er misnøye blant ensemblet over kort forberedelsestid.
  • Den planlagte fjernsyns- og kinoproduksjonen er kansellert.
  • Én forestilling er også avlyst.

LES OGSÅ KOMMENTAR: Peer, du stresser

– Ekstremt sent levert

Jan Koop

JOBBER PÅ SPRENG: Cellist og tillitsvalgt Jan Koop og resten av ensemblet ved Den Norske Opera & Ballett har en stram tidsfrist for å lære seg «Peer Gynt» etter å ha fått notene svært sent.

Foto: Den norske opera & ballett

Den estiske komponisten Jüri Reinvere fikk oppdraget fra Per Boye Hansen om å skrive operaen i mai 2012 – tre måneder før Hansen offisielt tiltrådte som operasjef.

Han fikk altså to og et halvt år på seg på å omskrive Ibsens verk til en samtidsopera.

Tiden ble knapp for komponisten, og leveransen av komplett partitur og libretto har blitt forsinket. Det har ført til stort arbeidspress for musikerne, som nå jobber på spreng for å rekke urpremieren 29. november.

Kilder NRK har snakket med beskriver en kaotisk innspurt som ingen vet helt hvordan vil ende.

– Notene er ekstremt sent levert, og skaper store utfordringer for oss som skal lære oss operaen i løpet av uvanlig kort tid, sier Jan Koop, cellist og hovedtillitsvalgt for Musikernes fellesorganisasjon ved Den Norske Opera & Ballett.

NRK hadde en intervjuavtale med komponist Jüri Reinvere, men den ble kansellert av Den Norske Opera & Balletts informasjonsavdeling 18. november.

– Premieredatoen kan stå i fare

Jan Koop forteller at orkesteret mottok notene til den siste halvparten av operaen 11. november, altså litt over to uker før premieren.

– Jeg tror ingen av mine kolleger har opplevd noe liknende. Nå er det en blanding av frustrasjon og innsatsvilje her for å få dette til, sier han.

– Operasjefen burde tatt høyde for at det tar lengre tid fra bestilling til premiere, legger han til.

– Hvordan vil dette påvirke oppsetningen?

– Premieren må ha det nivået vi skal ha i Operaen, ellers mener jeg operasjefen selv må innse at han må flytte den. Det vil si at premieren i verste fall avlyses og andre eller tredje forestilling i stedet blir premiere, sier Koop.

Avlyst på tv og kino

Stein Roger Bull

– OPERAEN KANSELLERTE: Tv-produsent Stein Roger Bull i NordicStories skulle egentlig lage en tv- og kinoproduksjon av «Peer Gynt», men den ble avlyst.

Foto: Jon-Michael Josefsen / NTB scanpix
Espen Langvik

SIER FEM ÅR ER VANLIG TID: Espen Langvik er tillitsvalgt for sangsolistene i Operaen.

Foto: Den Norske Opera & Ballett

Sent ankomne noter er bare ett av flere skjær i sjøen for «Peer Gynt».

I utgangspunktet ønsket Operaen at avslutningsforestillingen 17. januar skulle produseres for fjernsyn og sendes på NRK, direktestrømmes til kinoer og gis ut på DVD.

Alle disse planene har nå blitt skrinlagt.

– Det kom en beskjed fra Operaen om at de avlyser den planlagte produksjonen. De ga en begrunnelse om at det hadde med økonomi å gjøre, bekrefter Stein Roger Bull i NordicStories, som skulle produsere forestillingen.

Dessuten går ikke billettsalget til «Peer Gynt» så godt som man kanskje kunne vente av en prestisjesatsing som denne.

Per 17. november er 52 prosent av billettene til høstens fem forestillinger solgt, og 58 prosent av billettene til vinterens tre forestillinger.

Premierekvelden er ennå ikke utsolgt, og forestillingen 2. januar ble sågar avlyst.

– Rett fra mesteren og ut på scenen

Flere kilder forteller NRK at det er vanlig med fire eller fem år fra bestilling av et nyskrevet verk til urpremieren.

– Komponistforeningen opererer med fem år når det gjelder nye verk. Vi jobber vanligvis tett med komponisten og gir og får tilbakemeldinger underveis. Det har vi ikke fått muligheten til i denne produksjonen, sier Espen Langvik, som er tillitsvalgt for sangsolistene i operaen.

I tilfellet «Peer Gynt» gikk det som nevnt bare to og et halvt år fra bestillingen til premieren.

– Det er grunnlovsjubileum, Ibsen, omskrivning, stort orkester, og stykket komponeres først på tysk og oversettes til norsk. Det er veldig ambisiøst, og det har ikke vært tid til noen arbeidsseminar. Her blir det rett fra mesterens hånd, ut på papiret og inn på scenen, sier Langvik.

Saken fortsetter under bildene fra prøvene til stykket:

Operasjefen: – Premieren flyttes ikke

Operasjef Per Boye Hansen sier til NRK at forsinkelsene skyldes at det er utfordrende å skrive en ny opera.

Per Boye Hansen

– PREMIEREN BLIR 29. NOVEMBER: Operasjef Per Boye Hansen skriver i en e-post til NRK at premieren ikke blir flyttet fra neste lørdag.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

– Lite er vanskeligere enn å gi seg i kast med en ny helaftens opera, og komponisten Jüri Reinvere ble ikke ferdig med å skrive operaen etter den planen han hadde satt seg.

Han sier det hittil ikke har blitt diskutert å flytte premieredatoen.

– Vi har gjennom hele prosessen vurdert situasjonen fortløpende, men har ikke diskutert å flytte premieren, verken i ledelsen eller med noen av de medvirkende. Vi er glade for at alle har strukket seg langt for å få til oppsetningen og arbeider nå frem til premieren, forteller Per Boye Hansen.

– Datoen var lite hensiktsmessig

Operasjefen samtykker i at de sent ankomne notene har ført til et uvanlig stort arbeidspress blant ensemblet.

– Det har vært en utfordrende situasjon. Notene kom sent. Man vil alltid vurdere kvalitet underveis. Jeg forstår at mange kan tenke at det er et dristig prosjekt, og det er det. Men jeg er svært optimistisk med tanke på neste lørdag, sier Per Boye Hansen til NRK.

– Våre kilder i ensemblet forteller om stor frustrasjon på grunn av sen notelevering og sier at de aldri har opplevd liknende. Hva er din kommentar?

– Det har jeg stor forståelse for og jeg er dypt takknemlig for innsatsen som alle medvirkende legger ned i prosjektet, sier han.

Kanselleringen 2. januar skyldes datoen, påpeker Operaen.

– Vi ser at denne datoen, som er inneklemt mellom første nyttårsdag og en lørdag, ikke er hensiktsmessig for publikum, og har derfor besluttet å kansellere den, forklarer Operaens informasjonskonsulent Hedda Høgåsen-Hallesby overfor NRK.

Fornøyd med billettsalget

Per Boye Hansen bekrefter videre at tv- og kinokanselleringen skyldes mangel på penger.

– Det krever ekstern finansiering, det har vi ikke fått til. Det er synd.

Operasjefen mener det ikke er noen grunn til å være misfornøyd med billettsalget.

– Jeg er ikke bekymret, det ser veldig positivt ut. Vi nærmes oss rundt 60 prosent salg, og det ser veldig lyst ut. Vi ligger bra an, sier Per Boye Hansen.

– Skulle du i ettertid ønske at Jüri Reinvere hadde fått bedre tid til å skrive dette stykket?

– Det er ikke tid for den type refleksjoner nå én uke før premiere, vi skal ta evaluering etterpå. Det blir litt upassende tidspunkt om jeg får påpeke det, avslutter Hansen.

– Strenge krav til tid for urpremierer

Gisle Kverndokk

– TRIST: Komponist Gisle Kverndokk skjønner at to og et halvt år viser seg å være knapt med tid fra bestilling til urpremiere av en opera.

Foto: Anne C. Eriksen

Komponist Gisle Kverndokk, som tidligere har satt opp to nyskrevne operaer i Oslo, synes tidsrammene i denne sammenhengen har vært i overkant knappe.

– Det er veldig kort tid, så jeg skjønner at det kan bli forsinkelser. Men man må forholde seg til den tidsrammen man får og planlegge ut fra den, slik at notene ikke kommer så sent. Jeg synes det er trist at det blir sånn, sier han.

Han sier kravene til tid blir mye strengere når stykket er en urpremiere.

– Det er en begivenhet når enn ny opera framføres. Setter man opp «La traviata» eller «La Bohème» har mange et forhold til stoffet fra før. En ny opera bør ha bedre tid, sier Kverndokk.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm