Hopp til innhold

Hard kritikk mot operasjefen: – Han kan ikke ha hatt kontroll

Operasjef Per Boye Hansen må selv ta ansvaret for misnøyen rundt den kommende urpremieren av Peer Gynt. Det mener tenor Øystein Wiik.

Operahuset i Bjørvika og Per Boye Hansen

Per Boye Hansen (til høyre) er ute i hardt vær etter at operaens oppsetning av Ibsens mesterverk har støtt på problemer.

Foto: Kyrre Lien/Marit Hommedal / NTB Scanpix

Førstkommende lørdag har prestisjeprosjektet «Peer Gynt» urpremiere ved Operaen i Oslo – hvis alt går etter planen.

Produksjonen har slitt fra starten, og flere i ensemblet frykter at premieren i verste fall må utsettes.

Nå frykter flere operakjennere at problemene kan få konsekvenser for stykket.

Operaanmelder Eystein Sandvik

– HAR LAGT LISTA FARLIG HØYT: Operaanmelder Eystein Sandvik mener Den Norske Opera & Ballett gambler ved å basere en modernistisk opera på Ibsen.

Foto: Bård Skar / NRK
Øystein Wiik

MENER DE BURDE HA RIKELIG MED TID: Operatenor Øystein Wiik synes to og et halvt år bør være nok tid fra bestilling til urpremiere.

Foto: Berit Roald / Scanpix
Eli Kristin Hanssveen

FØLER FOR KOLLEGENE: Eli Kristin Hanssveen, operasopran i permisjon kjent fra «Stjernekamp», sier ensemblets misnøye tyder på at to og et halvt år har vært for kort tid på å omskrive stykket.

Foto: Jörg Wiesner

– Det er typisk for Per Boye Hansen å ta avgjørelser som er kontroversielle. Han har tidligere vært ansvarlig for skandaleombruste oppsetninger både som leder for festspillene i Bergen og i Berlin ved Komische Opera, sier NRKs operaanmelder Eystein Sandvik.

Les Per Boye Hansens svar på kritikken nederst i saken.

– Operasjefens feil

Tenor Øystein Wiik har selv skrevet tre operaer sammen med kollega Gisle Kverndokk.

– Han kan ikke ha hatt kontroll! Har du to og et halvt år på deg, har du hatt alle muligheter til å kvalitetssikre og sørge for at fremdriften er ordentlig. At det er kommet ut av lage på denne måten, er operasjefens feil.

Wiik sier det er viktig å sette flere deadlines underveis i arbeidet, slik at ikke tidsplanen sklir ut.

– Du må legge inn tidsfrister for når de ulike delene skal være ferdig. Libretto, klaveruttog (piano- og sangnoter) og partitur (hele orkesteret). Om fristene brytes innen halvannet år, må alarmklokkene gå og forestillingen utsettes, sier Øystein Wiik til NRK.

Fikk siste noter få uker før premieren

Boye Hansen bestilte «Peer Gynt» fra den estiske komponisten Jüri Reinvere i mai 2012.

Han har hatt to og et halvt år på seg til å omskrive Ibsens stykke, og leveransen av notene til ensemblet har vært kraftig forsinket.

Orkesteret mottok sågar notene til siste halvdel av operaen så sent som 11. november, altså kun litt over to uker før premieren.

– Jeg er ikke overrasket over at Boye Hansen har tatt en slik sjanse. Så får vi bare håper at hans intuisjon holder, sier NRKs operaanmelder Eystein Sandvik.

NRK har oppnådd kontakt med komponisten selv, Jüri Reinvere, gjennom Operaens infoavdeling.

Han stiller seg bak uttalelsene som Per Boye Hansen ga til NRK torsdag, og har ingenting å tilføye annet enn at han er svært imponert over ensemblet.

Hanssveen: – Både modig og dumdristig

Komponistforeningen opererer med en standardtid på fem år fra bestilling av en ny opera til urpremieren.

I Peer Gynts tilfelle har denne perioden altså vært halvparten – to og et halvt år.

– I beste fall kan det bli genialt, i verste fall det akkurat motsatte. Det er risikofylt, og man har tatt noen sjanser. Det bør en operasjef gjøre. Om han lykkes, har han vært modig. Om han mislykkes, har han vært dumdristig. Det er ingen motsetning der, sier sopran Eli Kristin Hanssveen.

Hun er ansatt ved Den Norske Opera & Ballett, men er for tiden i permisjon.

Saken fortsetter under bildene fra prøvene til stykket:

Simensen: – Han må investere

Tidligere operasjef Bjørn Simensen sier til NRK at Boye Hansen er nødt til å ta sjanser i den rollen han har.

– Det er modig gjort å satse på en urpremiere på den måten. Men han må investere, sier han om «Peer Gynt» i modernistisk drakt.

Bjørn Simensen

KALLER BOYE HANSEN MODIG: Bjørn Simensen var operasjef fra 1984 til 1990 og fra 1997 til 2009.

Foto: NRK

– Hva legger du i det?

– Modernistisk opera har ikke hatt en suksess på 70 år. Bortsett fra fem-seks mesterverk, er det ingen som når det store publikum. Men det betyr ikke at man ikke må satse og investere. Det er der det store paradokset ligger, sier Simensen.

Frykter det blir amputert

Et ferskt eksempel på en forestilling som fikk problemer blant annet på grunn av sent ankomne noter, er Orlando Goughs «Stemmer».

Stykket var åpningsforestilling ved Festspillene i Bergen i år.

– Her bar forestillingen tydelig preg av at komponisten hadde levert notene altfor sent, men i tillegg var verket så dårlig at den kunne ikke ha blitt reddet uansett lengde på prøvetid, forteller NRKs operaanmelder Eystein Sandvik.

– Hvordan tror du det vil gå med «Peer Gynt» neste lørdag?

– Operaen har lagt lista farlig høyt ved å basere forestillingen på Ibsen, så det er synd hvis dette ikke lykkes på grunn av produksjonsproblemer, sier han, og legger til:

– Jeg frykter at dette blir en noe amputert forestilling, noe som er ekstra problematisk når det er et nytt verk. Men Boye Hansen har vist god kunstnerisk teft tidligere, så jeg ser ikke bort fra at dette kan bli bra, tross alt.

Spent på resultatet

Per Boye Hansen er kjent med kritikken mot ham, og svarer følgende i en e-post til NRK:

– Jeg synes det er underlig at NRK fortsetter å fokusere på dette med at notematerialet ble forsinket, en knapp uke før premieren. Musikerne og musikksjef John Fiore har mestret situasjonen suverent, sier operasjefen.

– Sluttprøvene er i full gang, alle medvirkende jobber hardt mot premieren kommende lørdag. Dirigent og regissør jobber godt sammen. Det er faktisk sjelden at prøvene på en uroppførelse forløper med såpass få komplikasjoner. Hvordan resultatet blir er alle spent på, avslutter Per Boye Hansen.

LES OGSÅ:

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.