Onsdag skrev NRK og flere andre medier om Morten Traavik, som skal arrangere to konserter med det slovenske bandet Laibach i Nord-Koreas hovedstad i august.
Gjennom flere kunstprosjekter i Nord-Korea har nordmannen fått en viss innpass i det lukkede landet, og blir nå den første til å invitere et utenlandsk rockeband inn.
- Les også:
– Kunne ikke gjøre full turné
I en e-post til NRK forklarer bandet hvorfor de valgte å takke ja til den spesielle invitasjonen.
– Vi fikk en raus invitasjon til Nord-Korea, og vi aksepterte fordi vi tror sterkt på kommunikasjonens kraft. Det er viktig å kommunisere til mennesker verden over gjennom alle fem sanser, og slik skape nok oksytocin (hormon knyttet til velvære, journ.anm.) til å forstå hverandres følelser og ståsted, skriver bandmedlemmene i sitt felles svar.
– Vi kunne dessverre ikke gjennomføre en full turné, så vi endte opp med kun to konserter, som er bedre enn ingenting.
- Les også:
– Nord-Korea trenger Laibach, Laibach trenger Nord-Korea
Laibach ble grunnlagt i daværende Jugoslavia i 1980, og tar navnet sitt fra den tyske betegnelsen på Slovenias hovedstad Ljubljana.
Bandet er kjent for å flørte med totalitær ideologi og symbolikk, og har blitt beskyldt for å være både høyre- og venstreekstremister.
Traavik kaller det selv for en slags historisk nødvendighet at Laibach nå skal spille i Pyongyang.
– Laibach har jo operert innenfor et visuelt og musikalsk univers som kan minne om totalitær propaganda. De trengte ingen overtalelse for å si ja til dette, sier Traavik til NRK.
Samarbeidet mellom bandet og den norske kunstneren og aktivisten tok til da han regisserte en musikkvideo for dem i fjor.
– Ideen om å spille i Nord-Korea ble forelagt oss av den norske kulturaktivisten Morten Traavik, som også regisserte musikkvideoen vår «The Whistleblowers», som allerede er kjent for sine kulturelle aksjoner i Korea. Han tror at Laibach er det koreanerne trenger nå, og at Nord-Korea er det Laibach trenger. Vi protesterte ikke, skriver bandet.
– Ser dere på konsertene som et kunstprosjekt eller bare som konserter?
– Siden musikk også er en kunstform til en viss grad, vil disse konsertene måtte forstås delvis som et slags kunstprosjekt, men vi ser også på dem som en politisk viktig aksjon, fordi vi tross alt reiser til Nord-Korea for å støtte foreningsprosessen for den koreanske halvøya, skriver bandet.