Hopp til innhold

Omstridt Nord-Korea-kunstner får over ti millioner i statsstøtte

Morten Traavik mottar 3,5 millioner kroner årlig fra Kulturrådet over tre år for å lage kunst. Det vekker reaksjoner.

Morten Traavik

SAMARBEIDER MED NORD-KOREANERE: Morten Traavik, her under åpningen av Festspillene i Bergen i fjor, hvor han hadde premiere på stykket ​«Kardemommeyang». Det vekker nå reaksjoner at Kulturrådet gir ham millionstøtte.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen / NTB scanpix

Kulturrådet vedtok i går å tildele den kontroversielle kunstneren Morten Traavik 3,5 millioner kroner per år i en treårsperiode i såkalt basisstøtte.

Frps stortingsrepresentant Gjermund Hagesæter har ikke sansen for Kulturrådets tildeling.

– Jeg synes ikke dette er god bruk av offentlige midler og skattebetalernes penger, sier han.

Hagesæter har også tidligere kritisert kunstneren. I 2012 stilte han spørsmål i Stortingets spørretime om norske myndigheter hadde støttet Traavik.

Se faktaboks for informasjon om den nye tildelingen.

– Styrker terrorregimet

Morten Traavik har flere ganger samarbeidet med nordkoreanske kunstnere og besøkt det lukkede landet.

Gjermund Hagesæter

SKEPTISK TIL PENGESTØTTE: FrPs stortingsrepresentant Gjermund Hagesæter.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix
Arne Fagerholt

DELER UT OVER TI MILLIONER: Arne Fagerholt leder Kulturrådets faglige utvalg for dans.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

– Hans prosjekter i Nord-Korea bygger opp under det forferdelige terrorregimet der, og gjør at de kan fortsette å undertrykke folket. Jeg har vært på ferie i Nord-Korea, og det er et forferdelig land, sier Hagesæter.

Tankesmia Civita har også lenge vært kritisk til Traaviks prosjekter. De synes heller ikke millionstøtten er vel anvendte penger.

– Det er bare å konstatere at Kulturrådet ikke har bitt seg merke i vår og andres kritikk mot Traaviks prosjekter om Nord-Korea, sier Civitas historiker Bård Larsen.

Forsvarer pengebruken

Arne Fagerholt, leder for Kulturrådets faglige utvalg for dans, forsvarer støtten til Traavik.

– Vi har sett debatten rundt «Munch+Melgaard» og tilløp til forsøk på sensur der, og det oppleves som problematisk. Det er viktig at Kulturrådet fastslår kunstens frie rolle. Så kan det være ting man ikke liker ved det, og det må vi være forberedt på, sier Fagerholt.

Morten Traavik mener selv at kunsten hans ikke styrker regimet i Nord-Korea.

– De aller fleste eksperter på koreanske forhold ser på mitt arbeid med Nord-Korea som en måte å åpne opp for dialog med ett av verdens mest strengt kontrollerte og isolerte samfunn, sier kunstneren.

LES OGSÅ:

Historiker Bård Larsen, Civita

DEBATT OM NORD-KOREA: Se Civita-historiker Bård Larsen i debatt med kunstner Morten Traavik i Dagsnytt atten.

Morten Traavik

I NORD-KOREA: Kunstner Morten Traavik har besøkt Nord-Korea flere ganger. Her i hovedstaden Pyongyang.

Foto: Morten Traavik / Privat

Kulturstrøm

  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.

  • Operaen vann pris for operaalbum

    Innspelinga Den Norske Opera & ballett gjorde av Richard Wagners «Den flyvende hollender» er kåra til årets operaalbum av Gramophone, som er det leiande tidsskiftet for klassiske innspelingar.

    – Gramophone-prisen er ei stor anerkjenning for heile Nasjonaloperaen – for Operakoret, Operaorkesteret og solistane på scena, seier operasjef Randi Stene i ei pressemelding.

    Prisane blei etablert i 1977, og blir sett på som ein av dei mest prestisjefylte utmerkingane innan klassisk musikk.