Det forteller et titalls kulturinstitusjoner innenfor teater, film og musikk til NRK.
Kulturminister Thorhild Widvey har blant annet gjeninnført gaveforsterkningsordningen og opprettet en talentsatsing med mål om å få mer private midler inn i kultursektoren.
Men ifølge festivalleder i Bergen internasjonale filmfestival, er det laber interesse i næringslivet for å sponse kultur.
– Vi har ikke tradisjon for å gjøre dette i Norge, og det skjer ikke over natten bare fordi vi har fått en ny regjering. Jeg tror det vil ta lang tid før vi får en holdningsendring, sier Tor Fosse.
- Les også:
Utkonkurreres av idretten
I likhet med flere andre, opplever Fosse at næringslivet er mer interessert i å sponse bredde- og eliteidretten.
– Vi tvangsfores med sport daglig i alle kanaler, mens kulturlivet lider av at vi blir oversett.
NRKs undersøkelser viser også at antallet teaterbilletter solgt til sponsorer har falt med nesten 25 prosent de siste årene. Nationaltheatrets kommunikasjonsdirektør, Ida Margrethe Halvorsen, forteller de er nødt til å finne nye og mer kreative måter for å få sponsorpenger.
– Vi må i større grad opprette dialog med enkelte næringsaktører. Vi ser at de tradisjonelle sponsoravtalene der vi får penger for motytelser under et arrangement eller billetter, er på vei ut.
- Les også:
Må endre holdning
Thorhild Widvey oppfordrer kulturinstitusjonene til å være tålmodige og mener kultursektoren må tilpasse seg for å være attraktive for næringslivet.
– Det er ikke så enkelt å finne løsninger på dette over natta. Jeg har tålmodighet med institusjonene og skjønner at dette kan ta tid.
Hun tror sponsorpengene snart vil renne inn for kulturinstitusjonene.
– Jeg har hatt flere møter med bedrifter, stiftelser og enkeltpersoner som er interessert i å bidra til å sponse kultursektoren.
- Ytring:
– For dårlig forberedt
Tall fra Sponsor Insight viser at kultursektoren har opplevd stagnasjon i
sponsorinntektene i perioden 2010 til 2013.
Ifølge sponsorkonsulent Jacob Lund skyldes dette at kulturlivet ikke forstår hva som skal til for å få støtte fra næringslivet.
– Kulturlivet er for dårlig forberedt når de går i møte med næringslivet. De store norske aktørene skal ha inntjeningsmuligheter ved sponsing. De vil ha mer enn å bare hente femti billetter til en åpningskonsert.
- Les også:
- Les også: