Hopp til innhold

Kulturlivet sliter med Widveys sponsorpolitikk

På tross av regjeringens arbeid for å få næringslivet til å sponse kultursektoren er det vanskeligere enn noen gang å få sponsormidler fra private aktører.

Thorhild Widvey

TROR PÅ SPONSING: Thorhild Widvey oppfordrer kulturinstitusjonene til å være tålmodig, og tror sponsorpengene fra næringslivet vil komme.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Det forteller et titalls kulturinstitusjoner innenfor teater, film og musikk til NRK.

Kulturminister Thorhild Widvey har blant annet gjeninnført gaveforsterkningsordningen og opprettet en talentsatsing med mål om å få mer private midler inn i kultursektoren.

Men ifølge festivalleder i Bergen internasjonale filmfestival, er det laber interesse i næringslivet for å sponse kultur.

Tor Fosse

LITEN INTERESSE: Tor Fosse tror det vil ta flere år før privat sponsing av kulturlivet blir vanlig i Norge.

Foto: Bergen Internasjonale Filmfestival

– Vi har ikke tradisjon for å gjøre dette i Norge, og det skjer ikke over natten bare fordi vi har fått en ny regjering. Jeg tror det vil ta lang tid før vi får en holdningsendring, sier Tor Fosse.

Utkonkurreres av idretten

I likhet med flere andre, opplever Fosse at næringslivet er mer interessert i å sponse bredde- og eliteidretten.

– Vi tvangsfores med sport daglig i alle kanaler, mens kulturlivet lider av at vi blir oversett.

NRKs undersøkelser viser også at antallet teaterbilletter solgt til sponsorer har falt med nesten 25 prosent de siste årene. Nationaltheatrets kommunikasjonsdirektør, Ida Margrethe Halvorsen, forteller de er nødt til å finne nye og mer kreative måter for å få sponsorpenger.

– Vi må i større grad opprette dialog med enkelte næringsaktører. Vi ser at de tradisjonelle sponsoravtalene der vi får penger for motytelser under et arrangement eller billetter, er på vei ut.

Må endre holdning

Thorhild Widvey oppfordrer kulturinstitusjonene til å være tålmodige og mener kultursektoren må tilpasse seg for å være attraktive for næringslivet.

– Det er ikke så enkelt å finne løsninger på dette over natta. Jeg har tålmodighet med institusjonene og skjønner at dette kan ta tid.

Hun tror sponsorpengene snart vil renne inn for kulturinstitusjonene.

– Jeg har hatt flere møter med bedrifter, stiftelser og enkeltpersoner som er interessert i å bidra til å sponse kultursektoren.

– For dårlig forberedt

Tall fra Sponsor Insight viser at kultursektoren har opplevd stagnasjon i

Sponsorsjef Jacob Lund

FOR DÅRLIG: Jacob Lund mener kulturlivet er dårlig forberedt i møter med næringslivet.

Foto: Johs Apold / NRK

sponsorinntektene i perioden 2010 til 2013.

Ifølge sponsorkonsulent Jacob Lund skyldes dette at kulturlivet ikke forstår hva som skal til for å få støtte fra næringslivet.

– Kulturlivet er for dårlig forberedt når de går i møte med næringslivet. De store norske aktørene skal ha inntjeningsmuligheter ved sponsing. De vil ha mer enn å bare hente femti billetter til en åpningskonsert.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters