NRK Meny
Normal

Ønsker samspill med kulturlivet

Kultur- og næringsliv skal dra mer nytte av hverandre. Det er målet til den nystartete og nasjonale Kildenkonferansen i Kristiansand 27. april.

Anita Dietrichson

Anita Dietrichson i Næringsforeningen for Kristiansandsregionen mener kultur- og næringsliv bør styrke hverandre.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Prosjektleder Anita Dietrichson vil endre hele landets syn på kulturlivet i Agder-fylkene. For å få til det ønsker hun mer samspill.

– Vår landsdel er ikke kjent for å bygge kultur, men vi har lyst å gjøre noe med. For å utvikle kulturlivet må næringslivet være med, og skal vi utvikle næringslivet må kulturen være med, sier Dietrichson, som er leder for Næringsforeningen for Kristiansandsregionen.

Konferansen ble arrangert for første gang i Tromsø i fjor, og skal bli et årlig arrangement. Så langt står 30 foredragsholdere og artister på programmet i år.

– Både næringsministeren og kulturministeren kommer. Deres departementer var initiativtagere i fjor. At de stiller opp og blir store deler av dagen gir signaler om at dette er viktig å gå sammen om, sier Dietrichson

Samspill i endring

Jørgen Skauge

Jørgen Skauge

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Jørgen Skauge har mange års erfaring med å arrangere konserter, blant annet fra Quartfestivalen. Nå representerer han Kristiansand kommune i programkomiteen for Kildenkonferansen. Han ser endringer i forholdet mellom kultur og næring.

– Å tigge penger fra bedrifter som får sin logo på plakaten fungerer ikke lenger. I dag trenger man gjensidig utbytte, sier Skauge.

Han mener slike endringer gir mer stabilitet til kulturlivet og kan gi nye kundegrupper til næringslivet.

– Arrangører har ofte kommet med luen i hånden og tigget om penger, men må bli bedre på å vise hva de tilfører næringslivet. Kulturlivet i byen er svært viktig for å tiltrekke seg de beste hodene, sier Skauge.

Spent på bedriftene

Han er sikkert på at folk fra kulturlivet stiller seg positivt til et samspill med næringslivet, men er mer spent på de største bedriftene i landsdelen.

– På denne type konferanser er ofte 90 prosent av publikum fra kulturlivet. I tillegg kommer folk fra kommuner, organisasjoner og opplevelsesbasert næringsliv. Vi ønsker at noen av de store kommer, særlig de som drar landsdelen, sier Skauge.

Dietrichson i Næringsforeningen mener at den enkelte bedrift blir mer attraktiv av å involvere seg i kulturlivet.

– Som bo- og arbeidsregion bør Sørlandet preges mye mer av kulturliv enn det som er tilfelle i dag. Der har vi en jobb å gjøre, sier Dietrichson.