Hopp til innhold

Kulturstrøm

  • «Underholdende, dog noe underveldende debut»

    – Albumets tittel og gjennomgående tematikk handler om forhold som visner bort. Selv om man som lytter ikke sitter igjen med en klar følelse av hvilke forhold det hintes til, er det ingen tvil om at Blackie ser på disse bruddene som høyst nødvendige, skriver NRK P3-kritiker Even Samir Kaushik i sin anmeldelse av debutalbumet til Blackie.

  • Klesgiganten Shein vinner årets Gullbarbie

    Det skriver Press – Redd Barna Ungdom i en pressemelding.

    De nominerte til årets pris var Meta, Good For Me og Shein. Sistnevnte stikker av med seieren.

    Årlig deler organisasjonen ut prisen ut for å ansvarliggjøre aktører de mener bevisst bruker barn og unges usikkerheter for å tjene penger. Det er ungdommen selv som nominerer og stemmer frem verstingen.

    Tidligere har både Sophie Elise AS, TV-serien «Ex on the beach» og klesbutikkene BikBok og Brandy Melville fått årets Gullbarbie

    Med sine billige og masseproduserte klær er motegiganten Shein, som omtales som «Ultra-fast-fashion», nominert for måten de bruker influensere og sosiale medier til å skape kjøpepress blant unge.

    – Shein er et prakteksempel på fast fashion-industriens påvirkning på barn og unge, sier leder av organisasjonen, Maja Enerhaug Egge.

    Kåringen kan også vise at det er et høyt klimaengasjement blant unge, sier hun.

    – Barn og unges feed proppes full av plagg og selskaper som Shein er med på å skape en forventning om at man må kjøpe mer for å unngå klespresset.Sannheten er at det presset kommer fra klesgigantene selv.

    Egge mener at det trengs større politisk endring for å forhindre at barn og unge utnyttes for penger.

    – Vi etterspør alltid dialog med de nominerte, men opplever ofte at aktører heller ønsker å forholde seg taus enn å måtte svare på kritikken. Vi kan heller ikke ansvarliggjøre alle aktørene som på problematisk vis markedsfører til barn og unge én prisutdeling av gangen..

    Shein
    Foto: AP