Ikke bare takket han nei til å intervjue Donald Trump for The New York Times.
Karl Ove Knausgård sa også nei da han i fjor ble tilbudt å være ølmerket Dos Equis' ansikt utad.
– Det var veldig merkelig. De hadde hatt en stor kampanje som gikk over mange år, som var over. Det var en mann i hovedrollen, og nå spurte de om jeg ville være den mannen. Jeg hadde aldri hørt om ølmerket, sier forfatteren i lørdagens program av Lindmo.
Ølmerket Dos Equis hadde siden 2006 hatt Jonathan Goldsmith som hovedperson i sine reklamekampanjer, og den amerikanske skuespilleren hadde stilt opp i utallige reklamefilmer hvor han ble framstilt, riktignok med en humoristisk tone, som verdens mest interessante mann.
– Kunne ikke leve opp til tittelen
Knausgård forteller i Lindmo at han skulle få en «shit load of money» dersom han stilte opp, men var usikker på om han kunne være en del av dette, og ville forhøre seg med agenten sin først – en mann som går under navnet «Sjakalen».
Agenten, som egentlig heter Andrew Wylie og har kuppet utenlandsrettighetene til både Knausgård, Åsne Seierstad og Linn Ullmanns bøker, hadde et klart svar til forfatteren:
«Ikke gjør det».
Knausgård bestemte seg for å følge agentens råd.
– Slagordet var «The Most Interesting Man in the World», og det kunne jeg ikke si ja til. Det kunne jeg ikke leve opp til, sier Knausgård.
Reklamejobben gikk dermed til en mindre beskjeden mann, den franske skuespilleren Augustin Legrand.
- Les også: Tar opp kampen mot «sjakalen»
Munch-kurator
Knausgård debuterte som forfatter i 1998 med boken «Ute av verden», og er aller mest kjent for det litterære bokprosjektet «Min Kamp». I disse dager debuterer han på et nytt kunstfelt, denne gang som kurator.
Munch-museet har latt Karl Ove Knausgård velge og vrake blant Edvard Munchs verker, og resultatet er blitt til utstillingen «Mot skogen», som åpner lørdag 6. mai i hovedstaden.
Hele intervjuet med Karl Ove Knausgård kan du se her.