Hopp til innhold

Knausgård sa nei til å være «the most interesting man in the world»

Forfatteren fikk tilbud om å fronte en ølkampanje, men takket nei fordi han følte han ikke kunne leve opp til slagordet.

Karl Ove Knausgård

TILBUD: Knausgård har fått mye oppmerksomhet i USA for sin bokserie «Min Kamp». Som følge av det, har det dukket opp flere interessante jobbtilbud.

Foto: NRK

Ikke bare takket han nei til å intervjue Donald Trump for The New York Times.

Karl Ove Knausgård sa også nei da han i fjor ble tilbudt å være ølmerket Dos Equis' ansikt utad.

– Det var veldig merkelig. De hadde hatt en stor kampanje som gikk over mange år, som var over. Det var en mann i hovedrollen, og nå spurte de om jeg ville være den mannen. Jeg hadde aldri hørt om ølmerket, sier forfatteren i lørdagens program av Lindmo.

Jonahan Goldsmith

GOLDSMITH: Den amerikanske skuespilleren har blant annet spilt i filmer som «East Side/West Side» og «Hang'EM High».

Foto: Lisa Rathke / AP

Ølmerket Dos Equis hadde siden 2006 hatt Jonathan Goldsmith som hovedperson i sine reklamekampanjer, og den amerikanske skuespilleren hadde stilt opp i utallige reklamefilmer hvor han ble framstilt, riktignok med en humoristisk tone, som verdens mest interessante mann.

– Kunne ikke leve opp til tittelen

Knausgård forteller i Lindmo at han skulle få en «shit load of money» dersom han stilte opp, men var usikker på om han kunne være en del av dette, og ville forhøre seg med agenten sin først – en mann som går under navnet «Sjakalen».

Agenten, som egentlig heter Andrew Wylie og har kuppet utenlandsrettighetene til både Knausgård, Åsne Seierstad og Linn Ullmanns bøker, hadde et klart svar til forfatteren:

«Ikke gjør det».

Knausgård bestemte seg for å følge agentens råd.

– Slagordet var «The Most Interesting Man in the World», og det kunne jeg ikke si ja til. Det kunne jeg ikke leve opp til, sier Knausgård.

Reklamejobben gikk dermed til en mindre beskjeden mann, den franske skuespilleren Augustin Legrand.

Munch-kurator

Knausgård debuterte som forfatter i 1998 med boken «Ute av verden», og er aller mest kjent for det litterære bokprosjektet «Min Kamp». I disse dager debuterer han på et nytt kunstfelt, denne gang som kurator.

Munch-museet har latt Karl Ove Knausgård velge og vrake blant Edvard Munchs verker, og resultatet er blitt til utstillingen «Mot skogen», som åpner lørdag 6. mai i hovedstaden.

Hele intervjuet med Karl Ove Knausgård kan du se her.

Kulturstrøm

  • 3,7 millioner til fem filmproduksjoner

    Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISF) har bevilget 3,7 millioner norske kroner i årets første bevilgningsrunde. To kortfilmer, en tv-serie og to langfilmer får bevilgning.

    Det skriver ISFI i en pressemelding.

  • YouTube krever merking av KI-innhold

    De som publiserer på YouTube fremover, må huke av om innholdet er manipulert eller endret for å tydeliggjøre hva som er skapt ved hjelp av kunstig intelligens.

    – Seerne får stadig mer behov for åpenhet om hvorvidt det de ser på, er manipulert eller syntetisk, skriver selskapet på sin blogg.

    Den nye merkingen vil gjelde videoer hvor det kan være tvil om det man ser virkelig er ekte, for eksempel såkalt deepfake, hvor en kjent person sier noe vedkommende aldri har sagt.

    Det vil ikke gjelde videoer som åpenbart er manipulert, som for eksempel animasjonsvideoer, skjønnhetsfilter og spesialeffekter.

    (NTB)

  • Kvinnegruppa Ottar har anmeldt pornografisk russebuss

    Kvinnegruppa Ottar har anmeldt en russebuss fra Bryne som skal ha en pornografisk illustrasjon på siden av bussen.

    De har videresendt anmeldelsen, som de leverte til Sørvest politidistrikt, til Stavanger Aftenblad.

    Gruppa mener at illustrasjonen på utsiden av bussen bryter med straffeloven paragraf 317 om pornografi og paragraf 318 om utstillingsforbud av bilder av eksplisitt seksualisert karakter.

    – Kvinnegruppa Ottar reagerer kraftig på at noen skal kunne kjøre rundt i offentligheten med sitt kvinnefiendtlige budskap, skriver de i anmeldelsen.

    20 russegutter på Bryne vidaregåande skule har brukt omkring 3 millioner kroner på bussen. Guttene har tidligere sagt til Stavanger Aftenblad at foreldrene deres ikke er så begeistret for eksteriøret på bussen.(NTB)