Hopp til innhold

Jusprofessor om «Amundsen»-saken: – Det er ikke opphavsrett på fakta brukt i en film

Jusprofessor mener «Amundsen»-filmen fritt kan bruke historiske fakta som andre har funnet, uten å kreditere. Men et sted går likevel den juridiske grensen.

Christian Rubeck som Leon Amundsen og Pål Sverre Hagen som Roald Amundsen

FRA FILMEN: Pål Sverre Hagen og Christian Rubeck i rollene som Roald Amundsen og broren Leon Amundsen.

Foto: Motion Blur / SF Studios

– Det er ikke opphavsrett på fakta. Hvis en forsker oppdager noe nytt, har man ikke opphavsrett på sine funn, sier Olav Torvund.

Han er jusprofessor ved Universitetet i Oslo, som blant annet jobber med opphavsrett.

Torvund har ikke sett filmen «Amundsen» og uttaler seg på generelt grunnlag.

I dag fortalte NRK om at skaperne bak «Amundsen»-filmen, som har premiere i dag, kan ha brukt materiale som opprinnelig ble presentert i biografien til Tor Bomann-Larsen, uten å spørre om lov.

Historien om elskerinnene og informasjon om det betente forholdet mellom Amundsen-brødrene, som er filmens hovedkonflikt, er Bomann-Larsens historiske funn under arbeidet med biografien.

Forlaget Cappelen Damm, som har gitt ut biografien undersøker om dette er brudd med opphavsretten og god skikk. De vurderer å ta kontakt med advokat.

Ikke lov å stjele fortellergrep

Tor Bomann-Larsen har ikke blitt kontaktet av filmselskapet under arbeidet med manuset til filmen og navnet hans er ikke nevnt på rulleteksten.

Men ifølge jusprofessoren trengte ikke filmselskapet å hverken ta kontakt, eller å kreditere historikeren. Med ett unntak.

– Hvis det er faktiske opplysninger som er brukt i filmen, så er ikke de opphavsrettslig vernet. Men hvis de har brukt fortellergrep fra boken i filmen eller basert dialog på hvordan noe står skrevet i en biografi, så kan det være opphavsrettslig vernet, sier Torvund.

Olav Torvund

JUSS: Olav Torvund er jusprofessor ved Universitetet i Oslo og jobber blant annet med opphavsrett.

Stig Andersen, som laget dokumentaren «Frosset hjerte» i 1999, basert på Tor Bomann-Larsens bok, mener filmen har stjålet vesentlige fortellergrep fra Bomann-Larsens bok.

– Jeg mener det er åpenbart at den måten historien er fortalt på i filmen er basert på Bomann-Larsens bok. Siden kvinnene i Roalds liv og forholdet mellom brødrene er en er så stor del av måten filmen er fortalt på, sier han.

– Kan ikke ta eierskap til historien

– Uenig, svarer Alexander Wisting.

Han er etterkommer av Oscar Wisting som var med Roald Amundsen på ekspedisjon, og har selv skrevet en nyere biografi om Roald Amundsen.

Alexander Wisting

PROVOSERT: Alexander Wisting, som også har skrevet biografi om Roald Amundsen, mener at ingen kan ta eierskap til historiske fakta i en film.

Foto: Kagge Forlag

– Jeg føler at forlaget og Tor Bomann-Larsen prøver å ta eierskap til Roald Amundsens historie. Ingen kan ta eierskap til det, sier han.

– Men var ikke Bomann-Larsen den første som skrev om det tidvis dårlige forholdet mellom brødrene Amundsen, og om elskerinnene til Roald?

– Mye av materiale som er i boken til Tor Bomann-Larsen var kjent fra før hans bok kom og det er foredlet mange ganger etterpå. Blant annet i min bok.

Wistings biografi har også vært en viktig bok i arbeidet med manuset, forteller filmskaperne til NRK. Men Wisting lever godt med at heller ikke han er kontaktet eller kreditert.

– Jeg er bare glad for at filmen bruker det jeg har funnet og skrevet, sier han.

Tor Bomann-Larsen selv ønsker ikke å kommentere saken.

Produsent for «Amundsen», Espen Horn, fra selskapet Motion Blur, sier til NRK at Bomann-Larsens bok er en av flere bøker og dokumentarer de har lest og sett i arbeidet med manuset. Og at siden de ikke kun har forholdt seg til en bok, er det ikke grunn til å kontakte kilden.

Kulturstrøm

  • Martin Scorsese fikk æres-Gullbjørn i Berlin

    Mesterregissøren Martin Scorsese (81) uttrykte optimisme for filmens fremtid da han fikk en Æres-Gullbjørn i Berlin tirsdag kveld.

    – Jeg tror ikke den er i ferd med å dø … den transformerer seg. Den var aldri ment å være én ting, sa Scorsese, som også formante til ikke å frykte teknologien:

    – Den individuelle stemmen kan uttrykke seg selv på Tiktok eller i en fire timers film eller en to timer lang miniserie.

    Martin Scorsese har fått nye og unge fans takket være sin medvirkning i regissørdatteren Francescas lekne filmsnutter på Tiktok, skriver NTB.

  • Chile gjenåpner etterforskningen av Pablo Nerudas død

    Chile skal nok en gang forsøke å løse mysteriet rundt nasjonaldikteren Pablo Nerudas død, har en domstol i landet besluttet. Det skriver NTB.

    Neruda, som fikk nobelprisen i litteratur i 1971, døde tolv dager etter militærkuppet der landets folkevalgte president Salvador Allende ble styrtet og en militærjunta under ledelse av general Augusto Pinochet overtok makten.

    Den offisielle dødsårsaken var prostatakreft, men Nerudas sjåfør og assistent Manuel Araya fortalte mange år senere at forfatteren fikk en mistenkelig sprøyte i brystkassen rett før han døde.