Hopp til innhold

Her er Norges ti styggeste bygg

I dag starter avstemningen der du kan kåre Norges aller styggeste bygg.

Etter flere runder med juryen, som har inneholdt både høy diskusjon og sterk uenighet, har NRK.no endelig kommet opp med ti bygg som har satt sinnene i kok hos våre nettlesere og radiolyttere.

LES OGSÅ: – Dette bygget fortjener det virkelig

LES OGSÅ: Stortorvet i Kongsberg kan vinne

NRKs publikum har nominert nesten 140 bygg, og juryen har plukket ut bygg de mener er representative for dårlig byggeskikk.

Sammen med de hyppigst nominerte fra publikum har vi kommet fram til den endelige lista.

Her stemmer du på Norges styggeste bygg

Vi har bedt alle tre medlemmer i juryen om å gi byggene poeng i dalende rekkefølge. Deres lister blir sammenstilt og sammenliknet med folkets dom. Sammen vil de to listene gi et endelig svar på hvilket bygg som bryter mest med nordmenns forventninger til egen arkitektur.

Kåringen vil foregå til tirsdag 1. juni klokka 10.00, og du kan når som helst gå inn og avgi din stemme.

LES OGSÅ: - Fortjener tittelen styggeste bygg

Høstet ris og ros

Underveis har initiativet høstet både ris og ros. Ikke uventet er det leserne som har sendt ros, mens fagmiljøene har vært mer kjølige.

«Banalt, enkelt og tåpelig»

Vår tanke bak har vært at folk skulle få en sjanse til å se seg rundt i nærmiljøet og tenke over den arkitekturen de lever med til daglig.

Er det virkelig slik at man må ha arkitekturfaglig utdanning for å kunne si at man mistrives med nybygg? Eller holder det å være en bevisst bruker, en som bruker blikket aktivt, og som ikke liker det hun ser?

«Banalt, enkelt og tåpelig»

Tove Nilsen og Tommy Sørbø: – Et stygt bygg

- Folk har rare meninger

Forfatteren Tove Nilsen har skrevet flere bøker om å vokse opp i betongjungelen i en av Oslos drabantbyer. Hun deltok i juryen uten å ha kunstfaglig kompetanse, men hun har et blikk som har gjort hennes bøker til bestselgere i flere tiår.

Tommy Sørbø er kåsør, kunsthistoriker og satiriker. Han er en engasjert kunstdebattant som har arbeidet som museumslektor på Nasjonalgalleriet, skrevet for Riksteateret og for radioprogrammet Hallo i uken.

Peter Butenschøn er utdannet arkitekt fra Cambridge og Harvard. Han har engasjert seg i bymiljø i mange tiår, har vært arkitekturkritiker og redaktør i fagblader, og var rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo frem til 2007.

Hamsumsenteret skapte uenighet i juryen

Underveis har det vært dissens i juryen. Mange av våre lesere har nominert det nybygde Hamsunsenteret på Hamarøy som et av Norges styggeste, og både Sørbø og Nilsen har sett seg enig i at bygget virker malplassert.

Men Peter Butenschøn har vært, og er uenig, ut fra byggets kvaliteter og detaljer.

Det samme gjelder Lambda-bygget, vinnerutkastet til Munchmuseet i Bjørvika.

Mange av våre lesere har reagert kraftig på dette bygget, som fortsatt er på tegnebordet, bokstavelig talt. Det ble besluttet tatt med, ettersom antallet henvendelser gjorde det vanskelig å utelate det.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.