Hopp til innhold

Frykter eksklusivitet fører til mer ulovlig nedlasting

Strømmetjenestene Spotify, Apple Music og Tidal knytter stadig til seg flere kjente artister. Musikkforsker tror eksklusive avtaler kan føre til økt ulovlig nedlasting.

Beyonce

EKSKLUSIV: Det nye albumet til Beyoncé ble gitt ut eksklusivt på strømmetjenesten Tidal, som er eid av ektemannen Jay Z. Også Spotify og Apple Music har knytt til seg eksklusive artister.

Foto: Andrew White / Ap

Beyoncé, Frank Ocean, Katy Perry og Metallica er blant artistene som har avtaler om eksklusivitet med strømmetjenestene Tidal, Apple Music og Spotify.

Daniel Nordgård

MER NEDLASTING: Musikkforsker Daniel Nordgård tror avtaler om eksklusivitet kan føre til mer nedlasting.

Foto: UiA

Ifølge musikkforsker Daniel Nordgård kan denne utviklingen føre til at flere laster ned musikk ulovlig.

​ – Hvis man ikke ønsker å betale så øker sjansen for at man søker mot disse titlene ulovlig, sier Nordgård, som har forsket på musikkstrømming i en årrekke.

– Bør være venn med kunden

Også Spotify-sjef Troy Carter tror økt nedlasting er en mulig utvikling. I et intervju med det amerikanske musikkmagasinet Billboard sier Carter at eksklusivt innhold i strømmetjenestene er negativt både for artistene, kundene og musikkindustrien.

Musikkjournalist Asbjørn Slettemark er også kritisk til de eksklusive avtalene, og sier at han håper og tror at de hører fortiden til.

– Strømmetjenestene bør være venn med kunden, for å unngå at kunden føler seg holdt for narr, sier Slettemark.

– Ingen grunn for varsku

Arnt Maasø

SKEPTISK: Arnt Maasø ved UiO tviler på at nedlastingen vil øke.

Foto: UiO

– Omfanget er så lite at jeg tror ikke det er grunn til å rope varsku ennå. Det er riktig nok snakk om store artister, men det er også bare en håndfull av dem, sier Arnt Maasø, førsteamanuensis ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

Han tror ikke at artistavtalene kommer til å påvirke musikkindustrien i særlig grad.

– I et marked som Norge, der musikkstrømming er godt etablert, tror jeg ikke eksklusive avtaler vil få folk til å rømme tjenestene. Men de prøver kanskje nye tjenester i perioder. Noen blir værende, men de fleste fortsetter med den tjenesten de liker best, sier han.

Tror veien videre går til produksjonen

Ifølge Nordgård er det neste naturlige skrittet for strømmetjenestene å produsere egen musikk.

– Når man betaler ganske mye for å eie en katalog eller en utgivelse, så er det ikke et veldig langt skritt videre å gå inn som produsent, sier Nordgård.

Ifølge musikkforskeren vil det i så fall kunne få store konsekvenser for den tradisjonelle platebransjen.

– Hvis det blir tilfelle vil det endre forhandlingsgrunnlaget mellom platebransjen og strømmetjenestene, for da begynner de å konkurrere om publikum, sier Nordgård.

IFPI-sjef Marte Thorsby.

ØNSKER KONKURRANSEN VELKOMMEN: Marte Thorsby, direktør i IFPI Norge.

Foto: Advokatfirmaet Grette

Marte Thorsby, direktør i plateselskapsforeningen IFPI Norge, mener at konkurranse er bra for bransjen, men tror ikke at strømmetjenestene vil by på store problemer.

– Plateselskapene sitter i dag på millioner av innspillinger og det kommer hele tiden ny musikk. Om strømmeselskapene også eier litt musikk så blir de bare en av mange aktører. I tillegg må de bygge opp all den kompetansen plateselskapene har i dag, sier Thorsby.

Hverken Spotify, Tidal eller Apple Music vil kommentere saken til NRK.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters