NRK Meny
Normal

Flere leser nettaviser enn papiraviser

For første gang viser SSBs statistikk at nettavisene slår knockout på papiravisene.

Nettaviser

SLÅR KNOCKOUT: Papiravisene lider en sakte død. For første gang er nettaviser mer populære enn papiraviser, viser SSBs mediebarometer for 2014.

Foto: Magnus Peter Harnes / NRK

Tirsdag publiserte Statistisk sentralbyrå Norsk mediebarometer, den årlige undersøkelsen over hvor mye tid nordmenn bruker på ulike medietyper.

Odd Vaage

TALLKNUSER: SSBs seniorrådgiver Odd Vaage er ansvarlig for mediebarometeret.

Foto: Tonje Bergmo / NRK

Statistikken for fjoråret viser at for første gang er norske avisers nettutgaver mer populære enn papiravisene.

I 2014 leste 49 prosent av befolkningen trykte aviser en gjennomsnittsdag, mens tallet for nettversjonene var 54 prosent.

– Nedgangen for papiravisen har vi sett over flere år. Og nå kan vi for første gang si med sikkerhet at dagsavisenes nettsider er mer lest enn papirversjonene, sier seniorrådgiver Odd Vaage i SSB.

Daglig mediebruk i prosent av befolkningen

2000

2012

2013

2014

Papiravis

77

55

51

49

Nettavis

49

52

54

Fjernsyn

81

77

74

74

Radio

57

60

59

64

Lydmedier

50

40

41

39

Ukeblad

17

10

8

8

Bøker

20

25

25

25

Tidsskrift

14

9

9

9

Tegneserier

9

4

4

4

Hjemme-PC

25

70

75

75

Videomedier

10

11

10

22

Internett

27

80

85

88

Vi bruker to timer daglig på nettet

Statistikken viser også at vi aldri har brukt så mye tid på internett. I fjor brukte hver nordmann 120 minutter – to timer – på nettet hver dag.

Spotify og Apple i priskrig om musikk

SEKS AV TI DAGLIGE MUSIKKLYTTERE STRØMMER: Strømmetjenester som Spotify var en populær måte å konsumere musikk i 2014.

Foto: DADO RUVIC / Reuters

Det gir utslag på flere felt: Blant annet strømmer vi mer musikk.

Seks av ti som en gjennomsnittsdag i fjor hørte på musikk, gjorde det via en strømmetjeneste.

Bare 28 prosent bruker CD-spillere en gjennomsnittsdag, mot hele 93 prosent i 2003.

– Dette med strømming har utviklet seg temmelig fort på lyd- og bildesiden. Og det gir et hopp i statistikken særlig for videomedier, sier Vaage.

Få leser e-bøker

64 prosent av dem som brukte internett en gjennomsnittsdag i 2014, var innom Facebook. 22 prosent stakk innom andre sosiale medier.

mark zuckerberg

ENDRET NORDMENNS VANER: Facebook-sjef Mark Zuckerberg har laget en tjeneste som 64 prosent av nordmenn en gjennomsnittsdag i 2014 valgte å stikke innom.

Foto: Paul Sakuma / Ap

Fire av ti brukte banktjenester, mens tre av fire leste nyheter.

Mens internett er hot, bruker imidlertid få e-bøker. Bare to prosent av oss leste en elektronisk bok en hvilken som helst dag i 2014, mens en av fire leste en papirbok.

Unge lyttere gir hopp for radio

Radio er også blant «vinnerne».

I 2014 lyttet 64 prosent av oss til radio en gjennomsnittsdag, en økning på fem prosentpoeng fra året før.

Aldersgruppene 9–15 år og 16–24 står primært for økningen i radiolytting, ifølge SSB.

– Vi hører mer på radio enn vi har gjort på flere år. Og det skyldes nok at en del radiokanaler retter seg mot ungdom med et tilbud de tenner på, sier seniorrådgiver Odd Vaage.

LES OGSÅ:

Antall minutter brukt på medier daglig

2000

2012

2013

2014

Papiravis

34

23

21

19

Fjernsyn

138

134

132

132

Radio

84

96

90

100

Lydmedier

46

36

38

36

Ukeblad

5

3

3

3

Bøker

12

12

13

11

Tidsskrift

4

3

3

3

Tegneserieblad

2

1

1

1

Hjemme-PC

21

88

111

110

Videomedier

7

12

14

20

Internett

19

95

112

120

Daglig bruk i prosent av befolkningen

2000

2012

2013

2014

PC-spill eller TV-spill

16

21

22

Håndholdt spill

3

1

1

Tekst-TV

38

17

12

12

Privat telefonsamtale

82

Privat mobilsamtale

32

80

82

81

Sendt privat sms

71

73

75

E-post på mobil

22

36

39

Musikk på mobil

23

27

31

Radio på mobil

5

5

6

TV på mobil

2

3

5

Internett på mobil

35

54

62

Elektronisk bok

1

2

2