Hopp til innhold

Nye tall: Facebook står fjellstøtt i Norge

Tross spådommer om Facebooks død viser ny undersøkelse at nettstedet er viktigere enn noen gang for nordmenn.

Bruk av Facebook

Facebook er nordmenns soleklart viktigste sosiale medium, viser nye tall fra TNS Gallup.

Foto: DADO RUVIC / Reuters

I dag ble TNS Gallups statistikk over nordmenns bruk av sosiale medier for siste kvartal i fjor presentert.

Kari Nordstad

– Facebook er i en klasse for seg selv når det gjelder popularitet blant nordmenn, sier TNS Gallups avdelingsleder Kari Nordstad.

Foto: TNS Gallup

Der går det fram at Facebook er førstevalget blant sosiale nettsteder for alle nordmenn, uansett alder.

To av tre velger seg Facebook hvis de bare kunne bruke ett sosialt medium.

– På tvers av aldersgruppene har flest svart Facebook. Det er i en klasse for seg selv. Ingen over, ingen ved siden av, og ingen i nærheten, sier Kari Nordstad, avdelingsleder for PR-analyseansvarlig hos TNS Gallup og ansvarlig for undersøkelsen.

– Vi organiserer livet vårt på Facebook

I forrige uke skrev NRK.no at forskere ved Princeton spår masseflukt fra Facebook de kommende årene.

Kari Nordstad mener Facebook står fjellstøtt i Norge, og tror ikke populariteten vil gi seg. Ifølge Facebooks egne tall er totalt 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag.

– Det har etablert seg både som en nyhetskanal, en kommunikasjonskanal og en organisator av livet og hverdagen. Man organiserer livet sitt med utgangspunkt i Facebook, sier hun, og utdyper:

– I stedet for å huske telefonnumre og e-postadresser er det nok for mange å bruke Facebook. Mange idrettsklubber bruker for eksempel kun Facebook for å nå medlemmene, siden alle ungdommene er der likevel. Det er enklest å nå dem slik.

– Så det er altså kommet for å bli... ?

– Jeg tror ikke det er noen stor risiko for at det forsvinner. Ingen andre er i nærheten. Vi ser at Snapchat har hatt en voldsom vekst blant de yngste, men det er mest for gøy og moro, og dermed ingen direkte konkurrent til Facebook som sådan, sier Nordstad.

TNS Gallup stilte spørsmålet «Tenk deg at du bare fikk beholde ett av de sosiale nettsamfunnene du i dag er med i. Hvilket ville du valgt?» og fikk følgende svar:

Svar fra undersøkelsen

Sosialt medium

Prosentandel

Facebook

66

Youtube

18

Instagram

3

Google+

2

Twitter

2

LinkedIn

2

Snapchat

2

Blogger

1

Andre

3

Kilde: TNS Gallups Social Media Tracker II for fjerde kvartal 2013.

– Også blitt en viktig nyhetskilde

Nordstad mener at Facebook, som begynte i 2004 som et lukket møtested for amerikanske universitetsstudenter, nå tjener langt flere funksjoner enn opprinnelig.

Mark Zuckerberg

Ifølge Facebook selv er 2,2 millioner nordmenn innom det som er verdens største sosiale nettsted hver dag. Her ved toppsjef Mark Zuckerberg.

Foto: NTB Scanpix / Reuters

– Vi ser at bruken av Facebook også har endret seg blant nordmenn. Nettstedet er i ferd med å få samme posisjon som VG. Man er innom hver dag og leser litt. Facebook er blitt en del av den daglige nyhetsoppdateringen din, sier hun.

Tallene fra undersøkelsen forteller at nesten en av to norske Facebook-brukere – 47 prosent – har mottatt nyhetssaker fra norske nettsteder på veggen sin i løpet av den siste uka.

Å sjekke Facebook er også det første en av to i aldersgruppa 15 til 29 ville gjort på internett hvis de var en uke uten nettilgang.

– En stor andel synes at å kontakte venner via Facebook er enklere enn via andre kanaler. De yngste foretrekker Facebook framfor sms og telefon for å kommunisere med venner og bruker chatfunksjonen veldig mye, avslutter Anne Nordstad.

Daglig besøk blant brukerne av hvert sosiale nettsted

 Sosialt medium

Alderssegment og prosentandel 

  Facebook

 15-29:  82


 30-44:  75


 45-60:  55


 60+:  47

  Youtube

 15-29:  36


 30-44:  22


 45-60:  11


 60+:  4

  Instagram

 15-29:  37


 30-44:  18


 45-60:  5


 60+:  2

  Snapchat

 15-29:  50


 30-44:  10


 45-60:  3


 60+:  1

  Twitter

 15-29:  21


 30-44:  3


 45-60:  4


 60+:  1

  Google+

 15-29:  3


 30-44:  4


 45-60: 3


 60+:  2

  Pinterest

 15-29:  3


 30-44:  4


 45-60:  0
 
60+:  0

Kilde: TNS Gallups Social Media Tracker II for fjerde kvartal 2013.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober