NRK Meny
Normal

Bieberfeberen daler – dumper prisene på bøker og CD-er

Bieber-hysteriet ser ut til å avta. Skandalehistorier i pressen gjør at fansen snur ryggen til sitt gamle idol, mener norsk redaktør. Og nå havner bøkene om popstjernen på billigsalg.

Justin Bieber – Telenor Arena 16 april 2013

Den unge superstjerna har satt Oslo på hodet flere ganger, her under en av konsertene i Telenor Arena. Nå mener flere at interessen for 19-åringen er dalende.

Foto: Kim Erlandsen/NRK P3

«Nå er vi lei han. Betal det du føler han er verdt i kassen» står klistret over store paller med boka «Justin Bieber; alt du må vite!» i Rimi i Neuberggaten på Majorstuen i Oslo.

Boken hadde et opplag på 40.000 eksemplarer, solgte godt mens det var Bieber-feber i Norge og forlaget melder om at de er tomme for den på lager. Men nå har den verste feberen stilnet.

Rimi sliter med å bli kvitt restopplaget sitt og har gitt butikkene «frie tøyler» for hva de kan gjøre med bøkene, forteller Lise Mette Kjellberg, kommunikasjonsrådgiver i ICA/Rimi.

Lei av Justin Bieber

Rimi er lei av Justin Bieber, og det gjør det de kan for å bli kvitt bøkene og CD-ene til popstjernen.

Foto: Privat/Ellen Barrault Grundt

Selger bøker for én krone

Omar Ahmed, daglig leder ved Rimi

Omar Ahmed ved Rimi Neuberggaten solgte 56 bøker på én dag etter at han dumpet prisene på Justin Bieber-effektene i butikken.

Foto: Cathrine Elnan/NRK.no

Daglig leder ved Rimi i Neuberggaten, Omar Ahmed (30), forteller at han tok inn rundt tre hundre Justin Bieber-bøker ved begynnelsen av året og at han nå prøver å bli kvitt dem. Det samme gjelder for CD-ene «Justin Bieber live & direct – Oslo» som ligger i en kasse ved siden av.

– Vi har ikke fått så mange reaksjoner, folk bare ler og går videre, sier Ahmed til NRK.no, som planlegger å ha kampanjen gående til kassene er tomme.

Siden han hang opp skiltet i går, er det blitt solgt rundt 56 bøker. Den billigste gikk for én krone, mens flere har fått både CD-en og boken for en sum på fire kroner.

I desember i fjor lå ungpikeidolet på toppen av boklista, riktignok med en annen bok enn den som nå blir solgt for kronestykket i matbutikkene.

Med sin offisielle biografi «Det er nå han begynner» lå Justin Bieber på den norske bestselgerlista i over ti måneder. Ett år senere er Bieber-bøkene ute av Bokhandlerforeningens liste over de mest solgte bøkene.

Billettene selger ikke

Bieber-merch

Både CD-ene til Justin Bieber er også havnet på billigsalg.

Foto: Cathrine Elnan/NRK.no

Justin Bieber (19) er ikke lenger like populær blant tenåringsjenter rapporterer flere internasjonale medier.

– Konserten var kanskje den hotteste i byen da billettene ble lagt ut for salg, men en uke før han kommer vil knapt folk ta imot en billett til konserten gratis, skrev australske news.com.au i november i år.

De skriver videre at nyhetssakene om at Bieber har rasert hotellrom sammen med pornostjerner, samt besøkt bordeller og strippeklubber, skal ha ødelagt populariteten til det unge idolet.

Skuffede fans og deres foreldre har derfor forsøkt å selge unna billetter til hans konserter i Sydney, Melbourne og Brisbane. Men billettene gikk nesten ikke an å få solgt.

Nettstedet gir den britisk-irsk boybandet One Direction noe av æren for at Bieber-feberen har stilnet blant tenåringsjenter.

– Med sitt plettfrie image er One Direction populære hos både fansen og deres foreldre, sier Alex Levenson, direktør ved billettsalgsstedet Viagogo til news.com.au.

Kanskje Beliebers har vokst opp – og blitt Directioners, spør nettstedet. Mens Daily Mail kan fortelle at Bieber-T-skjorter og andre produkter ikke lenger selger.

For voksen

Også i Norge er interessen for Justin Bieber dalende.

Den nye dokumentaren «Justin Bieber's Believe» har Norges-premiere 25. desember, men selv om premieren er omtalt på flere nettsteder, er den langt fra utsolgt. Det er knapt nok solgt billetter til de to visningene på Saga kino i Oslo første juledag.

Billettene til førpremieren 19. desember forsvant derimot fort, forteller Siw Skjervold fra distributøren Nordisk Film til NRK.no.

– Så det at forestillingene til 1. juledag foreløpig ikke er utsolgt, er ganske naturlig, mener hun.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Justin Bieber – Telenor Arena 16 april 2013

Justin Bieber fylte Telenor Arena til randen da han spilte i Norge i april.

Foto: Kim Erlandsen/NRK P3

– Siste video er ekkel

Ungdomsbladet «Julia» melder at deres målgruppe, jenter fra 10 til 14 år, ikke liker den nye stilen til Justin Bieber.

«Syns videoen er litt ekkel ...», «For en video ...» er blant kommentarene under den saken da ungdomsbladet Julia la ut den seneste Justin Bieber-videoen på sine nettsider julia.no.

– Justin Bieber er i ferd med å bli eldre, og mange av våre lesere faller av når han nå viser at han er voksen, sier redaktør i Julia, Kirsti Kristoffersen.

Hun mener at interessen rundt Bieber har vært dalende den siste tiden.

– Mange av våre lesere kommenterer at nå begynner han å ha litt mye tatoveringer, og ha litt for mange jenter, og at den siste videoen er veldig voksen. Bieber er i ferd med å bevege seg ut av tenåringsstempelet, mener hun.

Også hun tror at One Direction stjeler Biebers fans.

– Vi får veldig mye tilbakemelding fra våre lesere om hvem de ønsker plakater av og hvem de vil vi skal skrive mer om. Nå om dagen virker det som om at One Direction bygger seg opp en større fanskare.