Hopp til innhold

Konsertarrangør felt for Bieber-reklame

Atomic Soul reklamerte ulovlig på Facebook før vårens norske Justin Bieber-konserter. Det har Markedsrådet slått fast.

justin bieber i oslo

Justin Bieber spilte to utsolgte konserter i Oslo i 2013. Forbrukerombudet reagerte på markedsføringen mot barn og unge i forbindelse med konsertene.

Foto: Kim Erlandsen/P3

Gry Nergård

Forbrukerombud Gry Nergård mener vedtaket i Markedsrådet er en gledelig avgjørelse.

Foto: CF-WESENBERG
Mayweather Alvarez Boxing Floyd Mayweather Jr., Canelo Alvarez

Justin Bieber og Lil Wayne under en boksekamp mellom Floyd Mayweather Jr. og Canelo Alvarez i september.

Foto: Isaac Brekken / Ap

– Dette er en svært gledelig avgjørelse. Barn trenger et ekstra vern mot aggressiv markedsføring. Derfor er vi glade for at Markedsrådet også anerkjenner at direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn – slik som i dette tilfellet – er ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Tenåringsidolet Justin Bieber spilte i Oslo våren 2013, og konsertarrangøren Atomic Soul henvendte seg til barn og unge for å promotere konsertene.

På Facebook-siden sto det blant annet:

«Løp, kast deg på sykkelen eller få noen til å kjøre deg.» og «Tips til alle som ikke har kort eller kun har ungdomskort. Gå på Narvesen eller 7 eleven og kjøp et Spendon-kort. Det kan du bruke til å betale billetter på nettet med. Lykke til :-)»

Forbrukerombudet mente dette var i strid med forbudet mot å rette direkte kjøpsoppfordringer til barn.

To runder

Men da saken ble behandlet av Markedsrådet i november 2012 kom rådet til kjøpsoppfordringene på Facebook ikke var sterke og direkte nok til at reklamen kunne ansees som ulovlig.

Markedsrådet er et domstolslignende forvaltningsorgan som avgjør klager på antatte overtredelser av markedsføringsloven.

Forbrukerombudet mente avgjørelsen var feil, og fryktet at den ville føre til økt reklamepress mot barn.

Nå har Markedsrådet sett på saken på nytt, og det har ført til en helomvending. De mener at Atomic Soul likevel har brutt forbudet mot å rette direkte kjøpsoppfordringer mot barn.

Til tross for at reklamen blir sett på som ulovlig, og Forbrukerombudet opprinnelig ville gi Atomic Soul 65.000 i bot, vanker det ingen økonomiske sanksjoner for konsertarrangøren.

– Markedsrådet vil ikke gi noen bot, de mener det er gått for lang tid. Men når Forbrukerombudet i framtiden skal håndheve loven, kan det bli aktuelt å bruke bøter hvis det er noen som bryter forbudet, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.

  • Se bilder fra Bieber-konsertene i Norge her

Artikkelen fortsetter under bildet.

Atomic Soul Justin Bieber

Forbrukerombudet mener dette var et brudd på markedsføringsloven.

Foto: skjermdump

Ekstra vern for barn

Formuleringene på Atomic Soul sin facebook-side skapte et klart inntrykk av at man «måtte» skaffe seg kodekort og dermed konsertbilletter, mener Forbrukerombudet.

Da Forbrukerombudet oppdaget markedsføringen var det allerede over 36000 som hadde svart at de «deltok» på arrangementet, og ombudet har grunn til å tro at mange av disse var barn.

Gry Nergård er glad for at Markedsrådet snudde i saken.

– Dette gjør at forbrukerombudet kan føre mer effektivt tilsyn. Det har vært en uavklart situasjon, som har gjort at vi har vært usikre på hvordan vi skal håndtere situasjoner hvor vi mener barn blir utsatt for kjøpepress, sier Nergård til NRK.no.

La seg flate

Peer Osmundsvaag

Peer Osmundsvaag, arrangør i Atomic Soul, oppfordrer Forbrukerombudet til å bruke ressurser på forebyggende arbeid overfor konsertarrangørene slik at lignende saker ikke skjer igjen.

Foto: Hege Bakken Riise/NRK

Konsertarrangøren Atomic Soul var raske med å følge Forbrukerombudets anbefalinger i 2012, og trakk markedsføringskampanjen tilbake kort tid etter at ombudet kom på banen.

– Vi følger umiddelbart Forbrukerombudets anbefalinger. Markedsføringen var ikke ment slik den har blitt fremstilt, men vi har nå selvfølgelig fjernet oppfordringene til kjøp av billetter, sa arrangør Peer Osmundsvaag i Atomic Soul til NTB i fjor.

Osmundsvaag ringte også til Forbrukerombudet og la seg flat på Atomic Souls vegne.

Når NRK.no ringer Atomic Soul torsdag ettermiddag, er ikke Peer Osmundsvaag kjent med snuoperasjonen fra Markedsrådet.

– Det er første gang jeg hører om dette. Jeg synes det er litt overraskende, siden det var et enstemmig vedtak om at det ikke var ulovlig sist gang. Men jeg er ikke jurist, vi arrangerer konserter og her var vi kanskje ikke helt tydelig, sier arrangøren til NRK.no.

Vil ha møte med Forbrukerombudet

Han understreker at selskapet la ut informasjonen med de beste hensikter, og at de fjernet informasjonen kun få minutter etter at Forbrukerombudet reagerte.

– Vi var ikke klar over at den joviale språkbruken kunne oppfattes på feil måte. Målet vårt var å informere, derfor oppdaterte vi Facebook-siden på en uformell måte. Da det ble oppfattet som reklame, valgte vi å trekke det tilbake, sier Osmundsvaag til NRK.no.

Arrangøren håper nå at ombudet vil bruke like mye tid og ressurser på å lære opp konsertarrangørene som de har brukt på denne saken.

– Atomic Soul har bedt Forbrukerombudet om å møte oss to ganger. De burde informere og lære opp arrangørbransjen i disse sakene. Det er mange gråsoner her, spesielt på sosiale medier, og vi vil gjerne vite hvordan man informerer forbrukere på riktig måte.

Forbrukerombud Gry Nergård sier at de har hatt en god dialog med Atomic Soul og at de gjerne møter dem.

– De har hele tiden uttrykt at de ønsker å innrettet seg etter våre anbefalinger, og vi har ingenting spesielt å utsette på Atomic Souls øvrige markedsføring.

Tidvis kaos utenfor hotellet The Thief i Oslo tirsdag ettermiddag.

Det var tidvis kaos utenfor hotellet The Thief da Justin Bieber besøkte Oslo i april.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Kulturstrøm

  • Forfatter Henning Hagerup (66) er død

    Forfatter Henning Hagerup er død som 66 år gammel. Det opplyser Kolon forlag i en pressemelding.

    – Henning var en av Norges fremste essayister, kritikere og oversettere, og han var min venn, rådgiver og mentor i nærmere 30 år, skriver forlegger i Kolon, Bjørn Aagenæs i pressemeldingen.

    – Henning hadde mye ugjort, og vi hadde en hel del planer om fremtidige utgivelser, skriver han videre.

    Han var barnebarn av forfatter Inger Hagerup.

    Henning Hagerup
    Foto: Ingrid Pop / KOLON FORLAG
  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images