NRK Meny
Normal

Gir bokoverskudd til veldedige formål

Det ferske mikroforlaget Lykkelandet gir bort 25 % av overskuddet fra sin første utgivelse til Plan Norge. Men initiativtakeren ønsker ikke å rette en moralsk pekefinger mot de store forlagene.

Erlend Askhov

Den grafiske designeren Erlend Askhov ønsket å bruke sin fagkompetanse til å «gi noe tilbake». Derfor startet han Lykkelandet Forlag.

Foto: Tom Atle Bordevik

– Jeg tror at alle som jobber med skapende yrker har følt på at det man gjør ikke er viktig nok for samfunnet, slik som for eksempel jobben til en sykepleier, forklarer Erlend Askhov.

Over Streken

19 illustratører og tegnere har bidratt til aktivitetsboken «Over streken». – De fleste av dem ga bort honoraret sitt til Plan, forteller Askhov.

Han er mannen bak det nye mikroforlaget Lykkelandet, som gir 25 % av overskuddet til veldedige formål. Den første utgivelsen, aktivitetsboken «Over streken», har blitt til i samarbeid med det Askhov omtaler som 19 av landets fremste barnebokillustratører og tegnere.

Bistandsorganisasjonen Plan Norge er den heldige samarbeidspartneren for utgivelsen.

– Drømmen er at norske barns tegneglede gir øremerkede midler til barn i hele verden i form av skrive- og tegnebøker og fargeleggingsutstyr, sier Askhov.

Bøker mot menneskehandel

Robert Botn

Robert Botn har to mål med forlaget Patos; å gi gode leserne gode litterære opplevelser, og samtidig gjøre noe for å skape endring i verden.

Foto: Torje Rørstad

Patos er et annet nystartet forlag med veldedige hensikter. Initiativtaker, Robert Botn, tilbyr bokserier til gratis nedlastning, men ønsker at leserne donerer bidrag til den uavhengige organisasjonen A21, som arbeider mot menneskehandel.

Botn har ikke et mål om å tjene penger på det han skriver:

– Målet mitt er todelt; å gi gode leserne gode litterære opplevelser, og samtidig gjøre noe for å skape endring i verden.

Botn vil ikke uttale seg for konsekvent om større forlags ansvar for veldedighet, da han ikke har tall å vise til, men påpeker at tiltakene ikke er veldig synlige om de allerede finnes. Selv mener han synliggjøring er viktig.

– Det handler ikke om å skryte av at man gir, men å oppmuntre andre til å gjøre det samme.

Vil ikke komme med en moralsk pekefinger

Askhov er glad for å kunne bruke sin fagkompetanse til å «gi noe tilbake», men også han vil være forsiktig med å rette en moralsk pekefinger mot de store forlagene.

– Lykkelandet er vår måte å bidra på, det er tross alt enklere for et mikroforlag å gjøre et slikt valg, forteller Askhov.

Kari Spjeldnæs

Forlagsdirektør Kari J. Spjeldnæs mener det ikke er fremmed for store forlag å kombinere utgivelser med veldedighet.

Enklere eller ikke: en representant for et av de større forlagene, Aschehougs forlagsdirektør Kari J. Spjeldnæs, har flere eksempler på veldedige initiativ i egen leir.

– Det mest nærliggende eksemplet er samarbeidet vi hadde med Redd Barna gjennom flere år, der vi hvert år utga en bok der alt overskudd gikk til dem, sier Spjeldnæs.

Spjeldnæs viser også til 22. juli-boken «Mitt lille land», utgitt i samarbeid med Gyldendal, som var et prosjekt der alt overskuddet ble gitt til Utøya-stiftelsen, før hun avslutter:

– Det er med andre ord slett ikke fremmed for Aschehoug – eller andre store forlag – å kombinere utgivelser med veldedighet.

Mener du at forlag i større grad bør donere penger til veldedige formål? Si din mening i diskusjonsfeltet.