Moderne litteratur er ikke nødvendigvis enten papir- eller ebok. Poesi kan for eksempel fint formidles på sosiale medier. Litterære tekster og musikk kan godt mikses, viser nye tendenser i litteraturen.
Både forlag og forfattere utvider begrepet for hva som er skjønnlitteratur. For eksempel gir Bård Torgersen ut LP sammen med musiker Kenneth Ishak på forlaget Oktober i høst. Tiden forlag gir ut det som kanskje er årets sprøeste roman.
lar nemlig forfatteren det være opp til leseren å velge ett av 14 mulige livsløp til hovedpersonen.Det er oppfinnsomme tider i ny norsk litteratur.
Dikt på Snapchat
Den anonyme poeten bak @Gardspoesi legger nå ut halvannet minutt lange mini-diktsamlinger på Snapchat, i tillegg til kanalene på Twitter, Instagram og Facebook. Den anonyme poeten er opptatt av å formidle litteratur som når fram dit leseren daglig er.
– Folk er jo storforbrukere av poesi hver dag i form av sangtekster. Jeg utforsker om det er mulig å få massene, altså de som ikke for sitt bare liv vil bli tatt på fersken foran lyrikkhylla i bokhandelen, til å lese, snakke om og respondere på poesi utenfor musikkverdenen, forteller poeten.
@Gardspoesi får over 200 likes i snitt per kortdikt på Instagram, og har fått over 4000 følgere siden profilen ble opprettet mars. Det er rett og slett oppsiktsvekkende med tanke på at det er kryss i taket dersom en norske diktsamling selger i flere enn 200 eksemplarer.
– Sosiale medier har en mengde muligheter som en bok ikke gir, mener @Gardspoesi, som tilpasser publiseringstidspunktet til tider på døgnet, året, eller spesielle hendelser for å nå publikummet sitt best mulig.
Folket som redaktør
– Jeg er ikke noe tess når det gjelder å arbeide med egne tekster eller å vurdere dem. Enkelte lesere fungerer nesten som jeg antar redaktører gjør for etablerte forfattere. Likes og kommentarer på Insta, retweets og favoritter på Twitter, og skjermbilder og direktemeldinger på Snapchat fungerer som en redaktør for meg.
– Hvis et dikt får 500 likes og 20 kommentarer og et annet 100 og ingen kommentarer, må jeg nesten anta at det første er bedre.
– Jeg liker at tekstene lever sitt eget liv i den digitale tua, også når andre kopierer diktene mine. Tenk å lage noe som andre gjerne vil gjøre til sitt, tenk å lage noe, om det bare er ett eneste kortdikt som blir en del av språket til folk du aldri kommer til å møte!
Litteratur på sosiale medier har allerede nådd ut til mange lesere. Etablerte Frode Grytten ble overrasket over hvor mange som leste hans dikt på maks 140 tegn og samlet til slutt alle sine Twitter-dikt
.Elin Wisløff bak @renpoesi er en av de mange poesiformidlerne på sosiale medier, hun deler flere dikt om dagen på Instagram til over 18 000 følgere. I oktober kommer 101 av hennes favoritter ut i bokform, utgitt på Cappelen Damm, forteller hun på Instagram.
– Forfriskende å tenke nytt!
Tidligere i år startet produsent og utgivelsesplattformen
en boksingel-serie som podkast. Hensikten deres med å blande høytlesning med musikk, var ifølge å gjøre typiske opplesninger fra bøker mer interessant. Hun merket et savn etter dette etter å ha kjedet seg på litteraturopplesninger.Forfatter Bård Torgersen, som har vært læreren til Synne Øverland Knudsen på høyskolen Westerdahls, har på sin side dannet dueon Universet sammen med musiker og produsent Kenneth Ishak. I høst kommer de med LP på Oktober forlag, som er ute med album for første gang siden deres plateselskap MAI ga ut plater på 70-tallet.
– Da de kom til oss og spurte om vi ville være med og utgi, var det lett og si ja, for dette er et sterkt album, både rent tekstlig og musikalsk, sier Ingeri Engelstad i Oktober.
– Det er forfriskende å tenke nytt! Det trenger vi alle i blant, sier hun på spørsmål om det er viktig for norske forlag å tenke i nye baner.
– Det er fortsatt en bok
Forfatteren Øyvind Egeland og støyjazz-duoen Burning Tree går sammen om å gi ut boken «
» som CD. Egeland, som selv setter jazz høyt, hadde egentlig ikke tenkt at boken hans kunne egne seg som plate, før han prøvde å opptre med å lese høyt. Det har han gjort mange ganger nå.– Det er fortsatt en bok, jeg vil ikke sette den i sjangeren poesi, sier Øyvind Egeland.
Forfatteren har tilbrakt timevis i studio for å lese inn lange tekster fra «Makkverk». Nå skal jazzduoen spille inn musikken.
Det er utfordrende å få den fortettede bok-teksten, med mye informasjon og lite pauser, til å klinge sammen med musikken, synes lydprodusenten.
– Skulle det settes musikk til teksten, måtte det være musikk som får frem aggressiviteten i teksten. Jeg synes støy-jazz passer best, sier Egeland.
Bok-serier for folk som ser tv-serier
Det nystartede
har tv-serien som forbilde, og gir ut bokserier.– Meningen er at leserne skal få en opplevelse som ligner den de er vant med fra tv-seriene. Jeg deler opp historiene i episoder. Jeg tror at publikum ønsker seg litteratur som går litt over tid, på samme måte som mange er vant med serier, forklarer forfatter og forlegger Robert Botn.
Målet hans er å skrive og gi ut nye episoder på 70 sider digitalt annenhver måned, som lesere kan abonnere på gratis. Hver serie er ment å vare i ett til to år. Nå er tre serier i gang, blant annet fantasy-fortellingen «Død magi». Den frittstående serien foregår 11 år før handlingen i boka «Tobi Takina - Nidingøye», som Botn forfatterdebuterte med sommeren 2014.
Forfatteren har lyst å bake lesernes innspill inn i seriene.
– Målet er å gjøre lesing til en mer interaktiv opplevelse, poengterer Botn.
I tillegg til å gi unge lesere gode leseopplevelser, ønsker forlaget å sette søkelys på menneskehandel. Bøkene er gratis, og serie-abonnentene oppfordres til å donere bidrag til den uavhengige organisasjonen A21, som arbeider mot menneskehandel.
– Forhåpentligvis bidrar vi til at A21 får inn midler til sitt viktige arbeid, poengterer initiativtakeren til non profit-forlaget.