Hopp til innhold

Aftenposten reagerer på NRKs «Snømannen»-sak

Kulturredaktør Sarah Sørheim mener NRK tar feil om «Snømannen»-budkrig mellom Oslo og Stockholm.

Jo Nesbø og Restaurant Schrøder

STRID: NRK meldte mandag at Stockholm aldri kom med noe konkret bud til Snømannen-produsentene. Oslo kom likevel med et eget tilbud for å sikre at Jo Nesbøs romanhelt Harry Hole også i filmen kan frekventere stamstedet Restaurant Schrøder.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Rolf Petter Olaisen / NTB Scanpix / NRK

NRK meldte i dag at Oslo la 1,5 millioner på bordet for å utkonkurrere Stockholm som location for «Snømannen», uten at det forelå et konkret tilbud fra svensk side.

Det har fått Aftenposten til å reagere.

– Burde blitt kontaktet

Sarah Sørheim

KRITISK: Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim mener NRK burde kontaktet Aftenposten før publisering.

Foto: Klassekampen

Det var Aftenposten som i mai brakte nyheten om at svenskene hadde meldt seg på kampen om filminnspillingen med et bud på 1,5 millioner.

Ingen NRK har snakket med har kunnet redegjøre for hvor det konkrete tallet kommer fra, men Aftenposten står fast på at det er riktig.

– Vår sak er basert på mange forskjellige kilder, og de bekrefter også i dag at Stockholm var veldig interessert i å få Harry Hole-filmen, sier kulturredaktør Sarah Sørheim.

I radioversjonen av NRKs sak ble Aftenposten også oppgitt som kilde til tallet. Sørheim mener derfor avisen burde blitt kontaktet i forkant.

– Det vi reagerer sterkt på, er at NRK videreformidler påstander om at artikler vi har skrevet ikke er riktige, uten at vi blir kontaktet og får mulighet til å oppklare eventuelle misforståelser, sier Sørheim.

– Hvor kommer tallet på 1,5 millioner fra?

– Det er forskjell på muntlige forhandlinger og sonderinger, og konkrete bud som ligger på bordet. Det vi aldri har skrevet, er at det skal ha vært et konkret tallfestet bud.

– Men dere skriver ordrett «Nå tilbyr de lokale myndighetene i Stockholm 1,5 millioner svenske kroner i kontanter for å friste produsentene til å bruke den svenske hovedstaden som location»?

– Dette er muntlige forhandlinger, der Stockholm har signalisert til produsenten at de ønsker å få filmen, og at man kan se for seg støtte i denne størrelsesordenen. Det er den vanlige måten slike forhandlinger foregår på, sier Sørheim.

– Hole kunne vært amerikansk!

Truls Kontny

PENGENE TELLER: Filmkommisjonær Truls Kontny kan ikke si hvor tallet på 1,5 millioner kommer fra, men står fast på at det har vært flere alternativer enn Oslo på bordet.

Foto: NFI

Filmkommisjonær Truls Kontny jobber med å tilrettelegge for utenlandske filmproduksjoner til Norge, og var den som åpent kommenterte svenskenes tilbud overfor Aftenposten.

Han kan ikke kaste lys over hvor beløpet 1,5 millioner kommer fra.

– Som filmkommisjonær skriver jeg under på avtaler om at jeg ikke kan snakke om finansiering av prosjekter. Det går på faglig integritet og handler om at produsentene skal kunne stole på meg. Men jeg griper ikke tall ut av løse luften, sier Kontny.

– Men regissør og produsent har hele tiden sagt at det er en forutsetning å spille inn i Oslo?

– Til syvende og sist er det pengene som teller. Blir det for dyrt ett sted, kan man alltid filme et annet sted som er billigere, sier Kontny.

– Var det noensinne en reell fare for at Harry Hole kunne bli svensk?

– Det har vært mange muligheter. Harry Hole kunne vært amerikansk, han!

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters